Etusivu » Tiedotteet » Media » Mobiiliratkaisut leviävät räjähdysmäisesti uusille toimialoille

Mobile Monday

Mobiiliratkaisut leviävät räjähdysmäisesti uusille toimialoille

Julkaistu: 10.09.2013 klo 08:15
Julkaisija: Mobile Monday

Miten Suomi tarttuu mobiilikehityksen uusiin mahdollisuuksiin Suur-Nokian jälkeen?

”Mobiilin uusi tulevaisuus löytyy muualta kuin mobiilialalta", sanoi kirjailija ja mobiilikonsultti Tomi Ahonen globaalin Mobile Monday -yhteisön Be Inspired -kiertueen ennakkotapahtumassa Helsingissä maanantaina 9.9. Mobiliteetti on levinnyt opintoihin, terveydenhoitoon ja hallinnollisiin palveluihin. Kehitys on voimakkainta kehittyvillä markkinoilla.

Mobiilin hyödyt käyttöön uusilla toimialoilla

Kiinnostus mobiliteetin mahdollisuuksiin on Ahosen mukaan kasvanut nimenomaan sellaisilla toimialoilla, jotka eivät ole aiemmin olleet niistä kiinnostuneita. Ahosella on tästä lukuisia esimerkkejä. ”Starbucksilla mobiliteetistä on tullut yhtiön suurin strateginen painopiste, koska 10% asiakkaista maksaa kahvilaketjussa mobiililaitteella. Macy´s-tavaratalon digijohtaja New Yorkissa kannustaa asiakkaita ottamaan valokuvia matkapuhelimellaan, ja jakamaan niitä Facebookissa. Tämä oli aiemmin kiellettyä.” Suomen tilanteesta Ahonen on kuitenkin huolissaan: ”Suomalaista tietämystä ei ole hyödynnetty riittävästi maailmalla. Tarvitaan enemmän Roviomaisia yrityksiä.”

Kansainvälistynyt mobiiliyrittäjä Jouko Ahvenainen jakaa mobiilialan kehityksen kolmeen vaiheeseen 1) puhelut ja tekstiviestit; 2) sisältö- ja ohjelmistobisnes (mm. mobiilipelit) ja 3) Mobiilin hyödyntäminen muissa liiketoiminnoissa osana niiden prosessia, esimerkkinä taksin tilaus mobiililla sisältäen reitin mittauksen ja automaattisen luottokorttimaksun. ”Suomessa julkinen sektori odottaa uusia terveydenhuollon mobiilipalveluja eikä vähittäiskauppa ole kyennyt hyödyntämään mobiliteettia. Täällä start-up -yritysten on ollut vaikea myydä uusia mobiiliratkaisuja perinteisille yritysjohtajille. USA on jo ohittanut Euroopan mobiilikehityksessä”, toteaa Ahvenainen.

Hankkeita Suomen kilpailukyvyn lisäämiseksi on käynnissä. Teleforum ry:n toimitusjohtaja Juhani Kivikangas raotti tuoreen mobiilipalvelututkimuksen tuloksia ja kertoi ”Suomi mobiilipalveluiden johtavaksi tuottajaksi” -hankkeesta (osa Pekka Ala-Pietilän ICT 2015-työn maastoutusta), jolla pelialan menestystä pyritään monistamaan uusille toimialoille. ”Mukana on osaajia eri aloilta ja yhteistyötä tehdään myös mm. start-upien kanssa”, kertoi Kivikangas

Kehittyvissä maissa mobiilikeksinnöt syntyvät ketterästi

Mobiilipalvelujen käyttö kasvaa kaikkein voimakkaimmin kehittyvillä markkinoilla – nimenomaan matkapuhelimissa. Siellä suurin osa ihmisistä ei koskaan käytä internetiä kannettavan tietokoneen kautta. Vähävaraisilla markkinoilla ollaan myös kekseliäitä. ”Intiassa kolme miljoonaa ihmistä on osallistunut ns. hylätyn puhelun markkinointikampanjaan, jossa puhelu katkaistaan ennen kuin siihen vastataan ja vastineeksi saadaan etukuponki. Kehittyviltä markkinoilta tulee jatkuvasti tämän tyyppisiä keksintöjä”, kertoo Ahonen. ”Henkilökohtainen intohimoni on oppiminen. Esimerkiksi Pakistanissa ja Sri Lankassa nuoret koululaiset voivat opettaa mobiilin kautta itseään vanhempia ihmisiä lukemaan”, Ahonen kuvailee.

Keskustelu mobiilialan tulevaisuudennäkymistä jatkuu ja syvenee Be Inspired -kiertueella, joka siirtyy maanantain Turun tapahtumasta tiistaina Tampereelle ja keskiviikkona Ouluun. Kiertue palaa torstaina 12.9. Helsinkiin, jossa se huipentuu VIP-tapahtumaan klo 14─17 (Tekniskan salit, Eerikinkatu 2). Median edustajat ovat tervetulleita valitsemaansa tapahtumaan (ilmoittautumiset: siru@mobilemonday.fi)

Parhain terveisin,

Jari Tammisto
Toimitusjohtaja, Mobile Monday

Lisätiedot:

Jari Tammisto,
jari.tammisto@mobilemonday.fi
p. 0400-33 33 66

Viestintä:

Nina Hyyppä, Newborn Media Oy / Newborn Communications
nina.hyyppa@nihau.fi

Tapahtumajärjestelyt:

siru@mobilemonday.fi
mobilemonday.net

Be Inspired -kiertueen esiintyjäkaarti:

Tomi Ahonen, vuoden 2012 merkittävin mobiilivaikuttaja (Forbes)

Jouko Ahvenainen, yhteisörahoitusmallien (crowdfunding) kehittäjä, digitaalialan 100 huippuvaikuttajan joukossa

Alan Moore, tutkija, kirjailija, innostava puhuja ja motivoija. (Suomessa 11.─12.9.)

Juhani Kivikangas, Teleforum ry:n toimitusjohtaja

Pasi Mehtonen, TeliaSoneran mobiilipalvelujen johtaja

Jari Tammisto, Mobile Mondayn toimitusjohtaja ja kansainvälisen toiminnan perustaja

Be Inspired -kiertueen tapahtumat:

Ma 9.9. Turku: https://www.eventbrite.com/event/7963058723

Ti 10.9. Tampere: https://www.eventbrite.com/event/7962994531

Ke 11.9. Oulu: https://www.eventbrite.com/event/7962918303

To 12.9. Helsinki: https://www.eventbrite.com/event/7961750811

Mobile Monday on avoin yhteisö mobiilialalla toimiville ja siitä kiinnostuneille. MoMon päämääränä on kerätä yhteen alan kehittäjät, päättäjät, tutkijat, rahoittajat kuukausittaisten tapahtumien, kansainvälisten Summittien, verkkoyhteisön ja uutispalvelun kautta. Voittoa tavoittelematon MoMo toimii yli 80 maassa ja on johtava mobiilitapahtumien järjestäjä.