Etusivu » Tiedotteet » Media » Mediahistoria tuo perspektiiviä nykytilanteeseen: digivallankumouksen vallankumouksellisuus on suhteellista

Suomalaisen Kirjallisuuden Seura

Julkaistu: 18.04.2016 klo 16:08
Julkaisija: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura

Dosentti Jukka Kortin Mediahistoria – Viestinnän merkityksiä ja muodonmuutoksia puheesta bitteihin syntyi tarpeesta: suomenkielistä yleisesitystä mediahistoriasta ei aiemmin ole ollut. Kirja kertoo median historian pääpiirteet puheen synnystä some-aikaan ja näyttää nykymedian osana historiallista jatkumoa.

Kaivattu teos on yhteenveto median roolista historiassa. Se kertoo tärkeimpien mediateknologioiden historian tiivistetysti. Mukana on erityishuomioita suomalaisen median kehityksestä.

Uusimmat mediailmiöt nähdään usein käänteentekevinä, ellei jopa vallankumouksellisina. Mediahistoria tuo perspektiiviä nykyajan digitaaliseen mediaan liittyvään vallankumouspuheeseen – että eläisimme jotenkin ennenkuulumatonta aikaa mediahistoriassa. Kirjassa median kehittyminen nähdään luonnollisena evoluutiona: media on kehittynyt asteittain historian ehdoilla, ei niinkään hyppäyksinä täysin uuteen aikaan.

Teos tarkastelee median evoluutiota paitsi historiallisena jatkumona, myös yhteiskunnallisten teemojen kautta. Mikä on ollut median rooli demokratiassa ja julkisuudessa, ja miten se on muuttunut uusien mediateknologioiden myötä? Millainen vaikutus medialla on ollut modernisaatioon ja globalisaatioon? Miten media on muokannut maailmankuvaa ja ollut läsnä arjessa eri aikoina? Kirja liittää median merkitykset osaksi laajempaa kulttuurista, taloudellista ja poliittista kontekstia.

Helsingin yliopiston talous- ja sosiaalihistorian ja Aalto-yliopiston televisiotutkimuksen dosentti Jukka Kortti (VTT, FM) toimii vanhempana tutkijana Helsingin yliopiston yhteiskuntahistoriassa. Media- ja yhteiskuntahistorioitsijana hän on aiemmin tutkinut esimerkiksi television, kulutuksen, mainonnan ja opiskelija-aktivismin historiaa.

Linkki kirjan kansikuvaan.

Jukka Kortti
Mediahistoria
Viestinnän merkityksiä ja muodonmuutoksia puheesta bitteihin