Etusivu » Tiedotteet » Media » Leijonasydän-elokuvan ikäraja nousi 16 vuoteen

Leijonasydän-elokuvan ikäraja nousi 16 vuoteen

Julkaistu: 10.10.2013 klo 11:03
Julkaisija: Kansallinen audiovisuaalinen instituutti

Mediakasvatus- ja kuvaohjelmakeskus MEKU on omasta aloitteestaan luokitellut uudelleen suomalaisen draamaelokuvan Leijonasydän (2013). Kuvaohjelmanluokittelija oli arvioinut elokuvan haitalliseksi alle 12-vuotiaille elokuvan sisältämän väkivallan ja ahdistavan sisällön vuoksi. Elokuva sisältää kuitenkin useita, osittain yksityiskohtaisia ja realistisia väkivaltakohtauksia sekä voimakasta väkivallan uhkaa, joka kohdistuu lapseen ja hänen perheeseensä. Tämän vuoksi MEKU arvioi ikärajan 12 olevan liian matala.

Mediakasvatus- ja kuvaohjelmakeskus (MEKU)on opetus- ja kulttuuriministeriön alainen virasto, jonka tehtäviä ovat mediakasvatuksen edistäminen sekä kuvaohjelmien tarjoamisen valvonta. MEKU kouluttaa kuvaohjelmaluokittelijat ja valvoo heidän toimintaansa. MEKU on kouluttanut yli 180 kuvaohjelmaluokittelijaa, jotka toimivat joko itsenäisinä ammatinharjoittajina tai mediayhtiöiden palveluksessa. Ikärajaperusteisiin voi tutustua osoitteessa www.meku.fi.

Teppo Esko, erityisasiantuntija, puh. 0295 338 012, teppo.esko@meku.fi
Maarit Pietinen, ylitarkastaja, puh. 0295 338 002, maarit.pietinen@meku.fi

Mediakasvatus- ja kuvaohjelmakeskus on opetus- ja kulttuuriministeriön alainen virasto, jonka tehtäviä ovat mediakasvatuksen edistäminen sekä kuvaohjelmien tarjoamisen valvonta. MEKU toimii asiantuntijana lasten mediaympäristön kehityksessä, edistää alaan liittyvää tutkimusta ja seuraa alan kansainvälistä kehitystä sekä tiedottaa lapsia ja mediaa koskevista asioista.

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki