Etusivu » Tiedotteet » Media » Lasten mediabarometrin 2013 julkistus 27.3. klo 10

Nuorisotutkimusseura ry

Lasten mediabarometrin 2013 julkistus 27.3. klo 10

Kutsu.
Julkaistu: 20.03.2014 klo 11:41
Julkaisija: Nuorisotutkimusseura ry

Nuorisotutkimusverkosto 20.3.2014

KUTSU JULKISTUSTILAISUUTEEN

Vuoden 2013 Lasten mediabarometri -tutkimus luo kokonaiskuvan alle kouluikäisten ja juuri koulun aloittaneiden lasten mediankäyttötavoista ja niissä 2010-luvulla tapahtuneista muutoksista. Tutkimus toteutettiin lasten vanhemmille suunnattuna kyselynä, ja se tarkastelee 0–8-vuotiaiden mediankäyttöä kuten myös vuoden 2010 vastaava tutkimus.

Suuri muutos lasten mediankäytössä liittyy teknologian kehitykseen. Sisällöllisesti lapset ovat edelleen kiinnostuneita hyvin samankaltaisista asioista kuin ennenkin, mutta näitä sisältöjä käytetään nykyään eri välineillä. Internet ja digitaaliset pelit ovat nykyään osa kaikkein pienimpienkin lasten elämää.

Muuttunut mediamaailma on haaste myös mediakasvatukselle: kun mediankäyttö aloitetaan jo vauvaiässä, mediakasvatukselle on tarvetta jo paljon ennen koulun alkua. Se pitäisikin saada osaksi varhaiskasvatusta, ja myös vanhempia pitäisi tukea kotien mediakasvatuksessa.

Tervetuloa Lasten mediabarometrin julkistustilaisuuteen torstaina 27.3.2014 klo 10–11 Tieteiden talolle Helsinkiin, sali 505, Kirkkokatu 6, 5. kerros. Ilmoittautumiset kahvitarjoilua varten 25.3. klo 11 mennessä nettilomakkeella: http://www.nuorisotutkimusseura.fi/ilmoittautuminen/lasten-mediabarometri-2013

Tilaisuuden ohjelma:

Sirkku Kotilainen (mediakasvatuksen professori, Tampereen yliopisto) Tutkimuksen tärkeys mediakasvatuspolitiikassa

Annikka Suoninen (tutkija, Nuorisotutkimusverkosto) Pienten lasten mediankäytöt. Lasten mediabarometri -tutkimuksen tuloksia

Julkaisun tiedot:

Annikka Suoninen: Lasten mediabarometri 2013. 0–8-vuotiaiden mediankäyttö ja sen muutokset vuodesta 2010

2014. Nuorisotutkimusverkosto/Nuorisotutkimusseura, verkkojulkaisuja 75,

julkaisuja 149, sarja: Hybridit, 98 s., nid., 10 euroa

ISBN (PDF) 978-952-5994-56-8

ISSN (PDF) 1799-9227

ISBN (nid) 978-952-5994-57-5

ISSN (nid) 1799-9219

Kirjastoluokitus 07; 30.12

Lisätietoja: Annikka Suoninen, tutkija, Nuorisotutkimusverkosto, annikka.suoninen@jyu.fi, puh. 040 552 4793

Verkkoversio julkaisusta on tulossa Nuorisotutkimusverkoston sivuille 27.3.: http://www.nuorisotutkimusseura.fi/julkaisut/verkkojulkaisut

Arvostelukappaleiden tilaukset: tilaukset@nuorisotutkimus.fi. Julkaisu on tulossa myyntiin Nuorisotutkimusverkoston verkkokirjakauppaan http://www.nuorisotutkimusseura.fi/catalog 10 eurolla.

Nuorisotutkimusseura ry on tieteellinen seura, joka edistää nuorisotutkimusta Suomessa ja kansainvälisesti. Nuorisotutkimusverkosto on seuran osana toimiva tutkijayhteisö, joka tuottaa monitieteistä akateemista tutkimusta sekä vaikuttaa tutkimuksillaan yhteiskuntapolitiikkaan ja nuorisotyön kehittämiseen. Nuorisotutkimusseuran julkaisusarjassa julkaistaan niin akateemista kuin soveltavaakin tutkimusta sekä yhteiskunnallisia puheenvuoroja. Seura julkaisee neljä kertaa vuodessa ilmestyvää Nuorisotutkimus-lehteä.