Etusivu » Tiedotteet » Media » Kysely: Tämä ärsyttää suomalaisia netissä eniten

Tulos Helsinki

Kysely: Tämä ärsyttää suomalaisia netissä eniten

Julkaistu: 02.12.2015 klo 11:16
Julkaisija: Tulos Helsinki

LEHDISTÖTIEDOTE 2.12.2015

Klikkejä kalastelevat otsikot sekä roskaposti ärsyttävät suomalaisia netinkäyttäjiä. Miehet hermostuvat somemöyhäämisestä useammin kuin naiset. Verkkopalveluissa ylivoimaisesti eniten inhotaan sivun päälle avautuvia mainoksia, mutta myös itsestään käynnistyvät, äänelliset videot käyvät suomalaisten hermoille.

Taloustutkimus tutki Tulos Helsinki Oy:n toimeksiantona suomalaisten internetin käyttöä marraskuussa 2015. Nettipaneelissa suoritettuun kyselyyn vastasi yli 1000 suomalaista.

Roskaposti kääntyy itseään vastaan

Eniten käyttäjien hermoille käy roskaposti: 66 % vastaajista ärsyyntyy mainoksista, joita he eivät ole tilanneet. Valitettavan moni suomalainenkin yritys käyttää edelleen ostopostilistoja, eikä ymmärrä toiminnan haitallisuutta yrityksen maineelle.

- Älä lähetä viestejä ihmisille, jotka eivät ole niitä tilanneet. Vastaanottaja ärsyyntyy. Samalla katoaa viestin teho, ja viesti kääntyy itseään vastaan. Pidemmällä aikavälillä rikos ei kannata, eli kysy ihmisiltä aina lupa lähestyä heitä sähköpostilla, muistuttaa Tulos Helsingin toimitusjohtaja Lasse Larvanko.

Lähes yhtä paljon ärtymystä aiheuttivat tarkoitushakuiset otsikot. Kyselyn vastaajista 62 % piti klikkauksia kalastelevia otsikoita ärsyttävinä.

- Harhaanjohtavista otsikoista puhutaan paljon esimerkiksi sosiaalisessa mediassa. Tästä hyvä esimerkki on Klikinsäästäjä-niminen Facebook-ryhmä, jossa käyttäjät aktiivisesti ilmiantavat tarkoitushakuisia otsikoita, Larvanko sanoo.

Puolet käyttäjistä piti rikollista tietojen kalastelua häiritsevänä. Myös tunteiden palo ja kärjistyneet mielipiteet sosiaalisessa mediassa herättivät tunteita: somemeuhkaaminen ärsyttää neljää kymmenestä netinkäyttäjästä. Miehet (41 %) kertoivat hermostuvansa herkemmin kuin naiset (36 %).

Seuraavaksi eniten suomalaisia kismittävät virheellisen tiedon levittäminen, tietoturva- ja suojariskit, vihapuhe sekä tiedon epäluotettavuus.

Verkkopalvelujen käyttäjäkokemuksessa parannettavaa

Verkkopalveluissa ylivoimaisesti eniten inhotaan sivun päälle automaattisesti avautuvia mainoksia (76 %). Myös uutiskirjeen tilaukseen painostavat pop upit listattiin ärsytyksen aiheeksi (46 %).

Toiseksi eniten närää (64 %) aiheuttivat itsestään käynnistyvät, äänelliset videot. Lisäksi käyttäjien hermoille käy tarkoituksenmukainen hämääminen. Vastaajista 60 % ärsyyntyi erilaisista hämäyskeinoista, joiden tavoitteena on saada käyttäjä klikkaamaan jotain linkkiä sivustolla. Muita verkkopalveluissa ärsytyskynnyksen ylittäviä asioita ovat hitaat sivustot, vanhentunut sisältö, liikaa lupaava otsikointi sekä huono käytettävyys.

Lasse Larvanko, Tulos Helsinki Oy, 050 369 8023, lasse.larvanko@tulos.fi

Tulos Helsinki on suomalainen digitaalisen markkinoinnin asiantuntijayritys, jonka missio on tehdä parempaa internetiä kaikille käyttäjille. Asiakkaitamme ovat mm. Paulig, Finlayson, M-Brain, If, Reima, Markantalo sekä Wolford.