Etusivu » Tiedotteet » Media » Konst i röd klänningsfåll

Pressmeddelande.
Publicerad: 12.08.2013 kl. 16:32
Utgivare: Helsinki Festival

Hur skulle det kännas att lägga sig under täcket och lyssna på en konsert eller se på nutidsdans bekvämt tillbakalutad? Aamu Song har designat Reddress, som på samma gång är såväl scenkostym och scen som salong. Publiken får krypa in i klänningens sovsäcksliknande fickor och sedan börjar föreställningen.

Nordens största multikonstfestival Helsingfors festspel arrangerar tio olika Reddress-kvällar 16–20.8. Violinist Pekka Kuusisto är kurator för programmet, som utöver musik från klassiskt till pop även innehåller dans, diktrecitation och till och med en föreläsning. Bland Reddress-kvällarnas uppträdande artister hör bland annat världsmusikstjärnan Iva Bittová, syntpopbandet Sin Cos Tan, avantgardist Maja S. K. Ratkje, astronom Esko Valtaoja och Pekka Kuusisto själv.

Aamu Song designade Reddress som en protest mot avståndet och tomheten mellan konstnären och publiken. I Reddress är artisten och åskådarna en enhet vars växelverkan skapar en intim och trivsam stämning. Klänningen, som väger ett och ett halvt ton och består av över en och en halv kilometer tyg, rymmer över tvåhundra publikplatser.

Ytterligare uppgifter
www.helsinginjuhlaviikot.fi/sv/reddress
Informatör Sirje Niitepold +358 (0)41 463 6349

Pekka Kuusisto in ReddressPekka Kuusisto pläying violin in Reddress

Aamu Song and Pekka Kuusisto in ReddressReddress in London

Bilagor

Helsingfors festspel som arrangeras i augusti–september är Finlands största årliga konstfestival. Festspelens program år 3013 innehåller bland annat musik från klassiskt till världsmusik, cirkus, dans, teater, bildkonst, film och stadsevenemang. Till årets stjärnor hör Yoko Ono, Thurston Moore, Hugh Masekela, Philip Glass, the Royal Concertgebouw Orchestra och James Thiérrée.