Etusivu » Tiedotteet » Media » Hufvudstadsbladet börjar utkomma två gånger per dag

Hufvudstadsbladet

Hufvudstadsbladet börjar utkomma två gånger per dag

Pressmeddelande.
Publicerad: 30.12.2013 kl. 13:35
Utgivare: Hufvudstadsbladet

Den nya digitala kvällstidningen HBL kväll lanseras den 21 januari 2014 klockan 16

Efter årsskiftet, tisdagen den 21 januari, kommer Hufvudstadsbladet som bland de första dagstidningarna i världen att ges ut två gånger per vardag, både på morgonen och på kvällen.

Den nya kvällstidningen heter HBL kväll och är en digital produkt med tidningskänsla som kan läsas på både dator, pekplatta och smarttelefon. Tidningens format är anpassat för både stora och små skärmar.

HBL kväll ges ut varje vardag klockan 16. Nyhetsfokus ligger på det som hänt under dagen, kompletterat av en kvällsdel som guidar läsaren inför kvällen. Greppet och tonen är lättare och rappare än i morgontidningen.

– Tidningsbranschen genomgår stora förändringar. HBL kväll är ett avgörande steg för vår framtid och det största som hänt sedan tabloidiseringen 2004. Hufvudstadsbladet var då den första dagstidningen i Finland att bli tabloid. Nu tar vi följande steg genom att utkomma två gånger på vardagar, säger Hbl:s chefredaktör Jens Berg.

En svenskspråkig kvällstidning

Lanseringen av HBL kväll innebär att Svenskfinland nu får en egen kvällstidning.

– Tilltalet kommer fortfarande stå stadigt på vår kompetens: aktualiteter och kvalitetsjournalistik, säger Jens Berg.

HBL kväll erbjuder relevant läsning om Finland för läsare i hela Norden. En stor del av Hbl:s läsare finns redan nu utanför Finland, särskilt i Sverige men också i övriga Norden.

– Vi väntar med spänning på hur HBL kväll tas emot i Sverige, säger Berg.

HBL kväll innebär helt nya möjligheter för annonsörer att nå de svenskspråkiga konsumenterna. Med den nya produkten kan Hbl nu erbjuda annonspaket som ger synlighet i såväl HBL kväll som på hbl.fi och i papperstidningen.

HBL kväll har utvecklats och testats inom inom ramen för forskningsprogrammet Next Media, som forskar i aktuella utvecklingsområden inom mediebranschens digitalisering. Läs mer på nextmedia.fi

Mer information ger:

Chefredaktör Jens Berg, jens.berg@hbl.fi, +358 (0)29 0801 365
Projektchef för HBL kväll Andrea Svanbäck, andrea.svanback@hbl.fi, +358 (0)40 527 8910

Bilagor

Hufvudstadsbladet är Finlands ledande svenskspråkiga nyhetstidning som varje vecka når ca 167 000 läsare. Hbl.fi har 80 000 användare per vecka. Hufvudstadsbladet ges ut av KSF Media, det ledande svenskspråkiga medieföretaget i Finland. KSF Media sysselsätter omkring 250 personer och har en omsättning på ungefär 30 miljoner euro. På Hufvudstadsbladets redaktion arbetar ca 75 personer. www.hbl.fi