Etusivu » Tiedotteet » Media » Halun vallassa – Onnellisuutta etsimässä Timo Airaksisen johdolla

Arktinen Banaani

Halun vallassa – Onnellisuutta etsimässä Timo Airaksisen johdolla

Julkaistu: 07.10.2015 klo 08:45
Julkaisija: Arktinen Banaani

Meillä kaikilla on jatkuvasti mitä moninaisimpia halun kohteita, mutta emme juuri tule ajatelleeksi miten pitkän ja monipolvisen ajatusketjun tuloksena niitä tavoittelemme. Usein nuo halut eivät edes ole meidän omiamme – eivät ainakaan alun perin. Timo Airaksinen kartoittaa uutuusteoksessaan Halun vallassa – Onnellisuutta etsimässä halupolkuja, niiden houkuttavuutta, koukuttavuutta ja ahdistavuutta.

Ajatellaanpa kulloinkin vallalla olevaa pukeutumistapaa, ruokatrendejä tai hämmästyttävää etunimien ikäluokkakohtaista suosimista huomataan, että yksi ja sama, omaperäisenä pidetty ajatus valtaa yhtaikaisesti huomattavan ihmisjoukon. Tällöin keskuudessamme vaikuttaa mimesis, tuo jäljittelyn malli, joka ei yleensä vaikuta tietoisella tasolla. Meidät vain valtaa halu toimia samalla ”yksilöllisellä” tavalla yhtä aikaa, yksi kerrallaan.

Avatar tunnetaan hindulaisuudesta, mutta etenkin suositun elokuvan nimestä. Käsite viittaa ruumiillistumiseen, hengen tai jumalhahmon yhteen tai loputtomaan inkarnaatioiden määrään. Tietokoneemme ääressä kuka tahansa meistä voi lähettää omien halujemme mukaisia avataariamme loputtomien virtuaalisten mahdollisuuksien avaruuteen, sukeltamaan haluamiimme ympäristöihin tekemään mitä ikinä vain haluamme. Ei kuitenkaan ole itsestään selvää, että halujen täyttymys johtaa onnellisuuden tilaan, vaikka juuri sitä tavoitellaan. Myös halujen ja tarpeiden välillä on syytä nähdä ero, ja samalla selvittää niiden keskinäistä järjestystä.

Timo Airaksinen (s. 1947) on Helsingin yliopiston käytännöllisen filosofian professori emeritus. Niin puhujana kuin kirjoittajana hänet tunnetaan hyväntuulisesti esitetyistä, mutta joskus varsin kirpeistäkin näkemyksistä. Hänen omiin haluihinsa kuuluu muun muassa elämänilmiöitä perusteellisesti pohtivien, mutta selkeäsanaisten kirjojen kirjoittaminen.

Timo Airaksinen

Halun vallassa – Onnellisuutta etsimässä

ISBN 978-952-270-224-1

276 s. Arktinen Banaani 2015.

Lisätiedot: Arktinen Banaani, Vesa Anttonen, puh. 040 778 3254, vesa.anttonen@sarjakuva.com

Haastattelupyynnöt: Timo Airaksinen, puh. 050 415 4913, timo.airaksinen@helsinki.fi

Arvostelukappaleet: Arktinen Banaani, myynti@sarjakuva.com

www.arktinenbanaani.fi

20-vuotisjuhlaansa viettävä Arktinen Banaani tunnetaan erityisesti sarjakuvajulkaisuistaan, joiden vahvinta kotimaista kärkeä edustavat B. Virtanen, Fingerpori ja Kamala luonto. Sarjakuvakirjoja yritys on myynyt yli kaksi miljoonaa kappaletta. Viime vuosina kustannustoiminta on laajentunut myös tieto- ja kaunokirjallisuuteen.