Etusivu » Tiedotteet » Media » Eppujen tapahtumatekniikkayhtiö Akun Tehdas aloittaa Turussa

Eppujen tapahtumatekniikkayhtiö Akun Tehdas aloittaa Turussa

Julkaistu: 18.10.2016 klo 11:00
Julkaisija: Aku's Factory Ltd

Akun Tehdas tavoittelee merkittävää jalansijaa Varsinais-Suomen yritys- ja kulttuuritapahtumissa

Eppu Normaali Oy:n omistama av-alan monitoimiyhtiö Akun Tehdas aloittaa toimintansa lokakuussa Turun kulttuurikeskus Logomossa. Akun Tehdas on yksi Suomen suurimmista av-alan toimijoista, jonka kuluvan vuoden liikevaihto nousee noin viiteen miljoonaan euroon.

Tampereen vieressä Ylöjärvellä sijaitseva Akun Tehdas työllistää vakituisesti parisenkymmentä av-alan ammattilaista sekä vuosittain 170 freelanceria. Yritys on Suomen suurin festivaalien av-palveluiden toimittaja. Sen asiakkaita ovat esimerkiksi Pori Jazz, Ruisrock ja Provinssirock. Akun Tehdas vastaa vuosittain noin 70 festivaalin teknisistä järjestelyistä.

“Turku on Akun Tehtaan toiminnan kannalta merkittävä kaupunki. Olemme tehneet pitkään yhteistyötä esimerkiksi Ruisrockin kanssa. Helsinki oli toinen vaihtoehto laajenemiselle, mutta valitsimme Turun, koska siellä on aktiivinen kulttuurielämä sekä viriiliä yritystoimintaa. Näemme molemmissa suuria mahdollisuuksia”, sanoo toimitusjohtaja Aku Syrjä.

Akun Tehtaan Turun-toimipisteen vetäjänä aloittaa kokenut av-alan ammattilainen Juha Laaksonen. Yhtiö tavoittelee merkittävää jalansijaa myös Varsinais-Suomen kulttuuri- ja yritystapahtumissa. Akun Tehtaan pääliiketoimintaa ovat festivaalitapahtumien tekniikan suunnittelu ja toteutus sekä yritystapahtumien ja tuotelanseerauksien tuotanto.

Akun Tehtaalta löytyy asiantuntijoita äänentoiston, valojen, lavarakenteiden, kuvatekniikan, LED-screenien ja projisointien alueilta. Toimitusjohtaja Aku Syrjän mukaan yritystapahtumissa on nähtävissä selvää piristymistä, mikä viittaa pitkään kestäneen matalasuhdanteen väistymiseen. Akun Tehtaan uusia liiketoiminta-alueita ovat av-urakointi, kokoustilarakentaminen sekä av-laitteiden maahantuonti. Ylöjärvellä  ja Tohlopissa sijaitsevissa toimitiloissa tehdään myös tv-tuotantoja, esimerkiksi Ylen suurta draamatuotantoa, Uutta päivää.

Akun Tehdas on valittu äskettäin Musiikki ja Media -tapahtumassa vuoden tuotantopalveluksi.  Eppu Normaali -yhtye viettää tänä vuonna 40-vuotisjuhlaa, jonka kunniaksi yhtye piti elokuussa juhlakonsertin Ratinan stadionilla Tampereella. Suomen suurimpiin kuuluvalla lavalla oli Eppujen lisäksi myös kokonainen sinfoniaorkesteri, Tampere Filharmonia. Järjestelyistä vastasi Akun Tehdas.

Aku Syrjä, toimitusjohtaja, Aku’s Factory Ltd p. 044-782 2200

Juha Laaksonen, Turun-toimipisteen johtaja, Aku´s Factory Ltd, p. 0400-153690