Etusivu » Tiedotteet » Matkailu » Vinkkejä edulliseen lomamatkaan

Julkaistu: 01.07.2014 klo 14:12
Julkaisija: Finnmatkat

Bulgaria

Matkanjärjestäjän, hotellin, mutta myös itse lomakohteen valinnalla voi säästää selvää rahaa. Esimerkiksi Bulgariassa lomarahalle saa reilusti vastinetta, osoittavat kansainväliset hintavertailut.

Tuoreessa Eurostatin vertailussa Bulgaria osoittautui EU:n halvimmaksi maaksi. Siellä esimerkiksi hotelli- ja ravintolapalvelut ovat EU-maiden halvimmat. Maan alhaisen hintatason ansiosta myös lomailu Bulgariassa on edullista.

Finnmatkojen oppaiden tekemän hintavertailukierroksen mukaan vilvoittavan puolen litran oluen saa monista Sunny Beachin ravintoloista kahdella eurolla (4 levaa), kuten myös shopska-salaatin. Pihvi-illallinen maksaa puolestaan noin 10 euroa. Rantabaareissa myytävät erilaiset pikkupurtavat  pizzapaloista kebabrulliin maksavat noin 2-3 euroa.

Tutuista rantalomakohteista myös esimerkiksi Espanja, Kreikka ja Kypros ovat kohtuullisen edullisia suomalaismatkailijoille. Niiden hintataso jää alle EU:n keskiarvon. Suomi on Eurostatin hintavertailussa EU:n neljänneksi kallein maa.

Eurostat:

5 vinkkiä edulliseen lomamatkaan
1.Vertaile eri lomakohteiden paikallista hintatasoa. Arvioi esimerkiksi, mitä lomaviikon ravintolaruokailut tulevat maksamaan. Vai olisiko esim. All Inclusive budjettiystävällinen vaihtoehto?
2. Vertaile erilaisia matkoja ja matkanjärjestäjiä. Valmismatka tulee usein kokonaiskustannuksiltaan edullisemmaksi kuin lentojen ja hotellien varaaminen erikseen. Muista myös valmismatkan takaama kuluttajansuoja.
3. Varaa lomamatkasi ajoissa, niin pystyt hyödyntämään aikaisen varaajan etuja. Äkkilähtöjen hinnat elävät kysynnän mukaan ja saattavat sesonkiaikoina nousta korkeiksi.
4. Jos lomailuajankohtasi on joustava, matkusta sesonkiaikojen ulkopuolella.
5. Seuraa kampanjoita ja hyödynnä tarjoukset, esim. lapsialennukset ja Facebook-ystävätarjoukset.

Lisätietoja: Finnmatkat, tiedottaja Salla Salo p. 030 360 302

Oy Finnmatkat Ab on Suomen suurin matkanjärjestäjä ja se järjestää vuosittain noin 280 000 valmismatkaa. TEMA on Finnmatkojen kulttuuriin ja luontoon erikoistunut kiertomatkajärjestäjä. Finnmatkat on osa Lontoon pörssissä noteerattua maailman suurinta matkailukonsernia TUI Travel PLC:tä.