Etusivu » Tiedotteet » Matkailu » Uutta vauhtia vierassatamille

Uutta vauhtia vierassatamille

Julkaistu: 31.03.2016 klo 07:02
Julkaisija: Cursor Oy, Kotkan-Haminan seudun kehittämisyhtiö

Neljälle itäisen Suomenlahden venesatamalle ideoidaan kestäviä liiketoimintakonsepteja kuluvan kevään ja tulevan kesän aikana. Työ toteutetaan osana laajaa, EU:n Central Baltic -ohjelman rahoittamaa 30MILES-hanketta, jossa on mukana vaikuttava joukko kumppaneita itäiseltä Uudeltamaalta, Kymenlaaksosta ja Virosta. Tavoitteena on luoda turvallinen pienvenesatamien verkosto, josta löytyy palveluiltaan kiinnostava ja käytöltään kestävä kohde aina 30 merimailin välein.

Maaliskuussa käynnistyneen kehitystyön kohteina ovat Porvoon uusi vierassatama, Loviisan Laivasilta, Haminan Tervasaari ja Virolahden Klamila. Prosessin vetämisestä ja konseptien kokoamisesta vastaa FCG Suunnittelu ja tekniikka Oy. Työn tilaajina ovat Posintra Oy ja Cursor Oy. Alueen kunnat ovat tiiviisti mukana suunnittelussa. Kullekin satamalle muodostetaan oma työryhmänsä, ja yhteistyötä tehdään myös 30MILES-hankkeen tutkimuslaitosten eli Merikotkan, Helsingin yliopiston ja Kymenlaakson Ammattikorkeakoulun kanssa. Valmiiksi liiketoimintakonseptit on tarkoitus saada elokuun loppuun mennessä.

Kestävyys kaiken a ja o

Työn punaisena lankana on tutkia, miten vierassatamien liiketoimintaa voidaan kehittää kestävällä tavalla. Huomiota kiinnitetään erityisesti liiketaloudelliseen kannattavuuteen, toimintojen ympärivuotisuuteen, satamien kokonaispalveluihin, sijainnin antamiin mahdollisuuksiin sekä turvallisuuteen ja ympäristöasioihin. Myös sosiaalinen kestävyys on tärkeysjärjestyksessä korkealla: ihmiset ja paikallinen kulttuuri.

Ei vain veneilyä

Tarkastelussa ei ole pelkästään veneily vaan myös matkailu ja ympäröivän alueen vetovoimaisuus. Tarkoituksena on miettiä yhdessä toimijoiden kanssa, miten kukin satama voi olla osa oman alueensa palveluntarjontaa ja matkailureittejä. Laaja-alaisempi näkökulma venesatamien kehittämiseen avaa ovia kokonaan uusillekin liiketoimintamahdollisuuksille ja asiakasryhmille.

Erilaiset satamat, erilaiset profiilit

Mukana olevilla venesatamilla on omat lähtökohtansa ja erityispiirteensä, ja kullekin niistä haetaan selkeästi omaa, erottuvaa profiilia.

Porvoossa tavoitteena on luoda tulevaisuuden vierassatama ja kokeiluympäristö, jossa on mahdollista pilotoida uudentyyppisiäkin liiketoimintoja. Venesatama siirtyy Porvoonjoen itäpuolelta länsirannalle, joten kyseessä on rakenteiltaan ja toiminnaltaan täysin uusi kohde. Evästystä haetaan etenkin käynnissä olevalle länsirannan kaavoitukselle ja myöhemmille infrastruktuurin toteutusratkaisuille.

Loviisan Laivasillassa haasteena on vierailijakapasiteetin lisääminen sekä toimintojen ja -palveluiden kehittäminen isompienkin veneiden tarpeisiin. Laivasiltaa halutaan kehittää asukkaiden, matkailijoiden ja veneilijöiden olohuoneeksi, jossa näkyvät myös paikalliset perinteet kuten puuveneiden rakentaminen. Kehittyvä vierasvenesatama on osa Loviisanlahden länsirannan kokonaissuunnittelua keskustasta aina Tullisillalle saakka.

Haminassa Tervasaaren satama palvelee sekä risteilyliikenteen aluksia että pienveneitä ja sijaitsee aivan keskustan kupeessa. Kaupungissa on käynnissä keskustan kehittämishanke, jossa yhtenä tavoitteena on elävöittää satama-aluetta, lisätä sen ympärivuotista toimintaa ja liittää alue paremmin osaksi elävää kaupunkikeskustaa. Alueen asemakaava mahdollistaa strategisesti merkittävän asuin-, liike- ja palvelurakentamisen sekä houkuttelevien vapaa-ajan- ja virkistysalueiden toteuttamisen.

Virolahden Klamila on sijainniltaan suojaisa Suomen itäisin vierassatama. Paikalliset yhdistykset ja yritykset ovat viime vuosina kehittäneet aktiivisesti aluetta ja sen palveluja. Uudesta liiketoimintakonseptista toivotaan lisäpotkua erityisesti sataman palvelurakenteelle ja yritystoiminnalle.

Paikallista näkemystä tarvitaan

Paikallisia toimijoita kutsutaan mukaan uusien satamakohtaisten konseptien ideointiin ja työstämiseen. Tilaisuuksia järjestetään kevään ja alkukesän aikana kunkin sataman kotipaikkakunnalla.

Venesatamien tulevaisuutta kirkastetaan huhtikuussa ideaverstaissa:

Porvoo 21.4. Tulevaisuuspäivän yhteydessä
Loviisa 28.4.
Hamina 19.4.
Virolahti 26.4.

Ideaverstaissa kehiteltyjä aihioita jalostetaan kohti käytäntöä kesäkuun konseptiveistämöissä:

Porvoo 6.6.
Loviisa 1.6.
Hamina 9.6.
Virolahti 9.6.

Tarkempaa tietoa tilaisuuksista tulee Posintran ja Cursorin nettisivuille.

Lisätiedot:

Topi Haapanen, Posintra Oy, puh. 040 708 2012, topi.haapanen@posintra.fi

Taini Rajala, Cursor Oy, puh. 040 190 2566, taini.rajala@cursor.fi

Pauli Santala, FCG Suunnittelu ja tekniikka Oy, puh.  050 556 5272, pauli.santala@fcg.fi

Cursor Oy, Kotkan-Haminan seudun kehittämisyhtiö vastaa Kotkan, Haminan, Miehikkälän, Pyhtään ja Virolahden kuntien yritysneuvonnasta ja toteuttaa seudun elinkeinokehittämishankkeita. Cursor palvelee Etelä-Kymenlaakson yrittäjiä, yrittäjiksi aikovia ja seudulle asettuvia yrityksiä liiketoiminnan perustamis- ja kehittämisasioissa. Toimipisteemme sijaitsevat Kotkassa Eagle-talossa E18-tien varrella ja Haminan keskustassa Raatihuoneentorilla. Cursorin omistavat seudun kunnat (Kotka, Hamina, Pyhtää, Virolahti ja Miehikkälä) yhdessä alueen teollisuusyritysten ja rahoituslaitosten kanssa.

www.cursor.fi

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon