Etusivu » Tiedotteet » Matkailu » Tove Janssonin muumikirjasta sävellysteos – kantaesitys Tampere-talossa elokuussa

Tampere-talo Oy

Julkaistu: 05.04.2017 klo 08:00
Julkaisija: Tampere-talo Oy

Tove Janssonin Näkymätön lapsi -kirjaan pohjautuva Jonne Valtosen sävellys kantaesitetään Tampere-talossa 9. elokuuta. Tampere Filharmonian tilaaman teoksen johtaa orkesterin ylikapellimestari Santtu-Matias Rouvali. Teos kuullaan Suuressa avajaisjuhlakonsertissa, joka juhlistaa samalla sekä Tampere-talossa kesäkuussa avautuvaa Muumimuseota että Tove Janssonin syntymäpäivää. Juhlaesityksen ohjaa ja käsikirjoittaa Marika Vapaavuori. Konsertin lipunmyynti alkaa keskiviikkona 12.4.

Jonne Valtonen (s. 1976) on tamperelainen säveltäjä. Valtonen on valinnut Tove Janssonin novellikokoelmasta viisi novellia, joista hän on säveltänyt tunnelmakuvia orkesterille. Suuressa avajaisjuhlakonsertissa esiintyvät Tampere Filharmonian lisäksi laulajat Maria Ylipää, Nelli Nyman, Tero Harjunniemi ja Kristian Lindroos, tanssija Minna Tervamäki sekä Poikakuoro Pirkanpojat. Esitys vie kuulijat Tove Janssonin maailmaan, jossa viisaat ja humaanit tekstit yhdistyvät ilmeikkäisiin, vahvatunnelmaisiin muumikuvituksiin. Kertojina ovat näyttelijät Armi Toivanen ja Jarmo Koski, jotka johdattelevat yleisön tarinasta toiseen Janssonin sanoin ja tekstein.

‒ Olemme poimineet Tove Janssonin tuotannosta tuokiokuvia, joissa kiteytyy hänen taiteilijapersoonansa ja muumikirjojen ainutlaatuinen tunnelma. Muumien humaani, erilaisuudelle avoin, yksilöllisyyttä arvostava ja perheen yhteisölliseen voimaan tukeva filosofia löytää yleisönsä edelleen ympäri maailmaa ja sukupolvelta toiselle, Marika Vapaavuori kertoo.

Museon avajaiset ja kansanjuhla kesäkuussa

Tove Janssonin alkuperäisiin taideteoksiin perustuva Muumimuseo avaa ovensa Tampere-talossa 17. kesäkuuta. Museon avauksen yhteydessä 17.–18.6. järjestetään kaksipäiväinen koko perheelle suunnattu maksuton kansanjuhla. Avajaisviikonloppuna Tampere-talossa on ilmaista ohjelmaa, nukketeatteria, tanssiteatteria ja yhteislaulutilaisuuksia. Myös viereisessä Sorsapuistossa järjestetään toimintaa, ja puistoon on mahdollista tulla piknikille koko perheen voimin. Muumimuseoon on pääsymaksu 12/6 €.

Keskiviikko 9.8. klo 19 Iso sali
Suuri avajaisjuhlakonsertti
Liput 39/49 €, opisk. 30 €
www.tampere-talo.fi/juhlakonsertti

Tampere-talon ja Muumimuseon kanta-asiakkaiden ja Tampere Filharmonian kausikorttilaisten ennakkomyynti 5.-11.4. Tampere-talon lipunmyynnissä ja Kulttuurimyymälä Aplodissa. Kanta-asiakaslippuja myynnissä rajattu määrä. Lipunmyynti käynnistyy lippu.fi verkkokaupassa ja jälleenmyyjillä 12.4.

Lehdistökuvia konsertista Lataa tästä

La-su 17.‒18.6.2017
Suuri avajaisjuhla
Museo avautuu, runsaasti ilmaisohjelmaa koko perheelle. Muumimuseoon pääsymaksu 12/6 €
www.tampere-talo.fi/suuriavajaisjuhla

LISÄTIETOJA

Elokuun konsertti sekä kesäkuun avajaisjuhla: Ohjelmapäällikkö Timo Suomi, puh. 040 537 6280, timo.suomi@tampere-talo.fi

Muumimuseo: Museonjohtaja Taina Myllyharju, Tampereen taidemuseo, puh. 040 801 6665, taina.myllyharju@tampere.fi

MEDIA

Haastattelut, lehdistöliput: Viestintäpäällikkö Anne Sivula, puh. 03 243 4250, anne.sivula@tampere-talo.fi

Muumimuseo: Viestintäsuunnittelija Heli Hakala, puh. 040 801 2714, heli.hakala@tampere.fi

Tampere-talo on ohjelmistoltaan ja kävijämäärältään Suomen suurin ja monipuolisin kulttuuri- ja kongressikeskus. Se on valittu jo seitsemän kertaa peräkkäin maamme parhaaksi kongressitaloksi. Tove Janssonin teoksista koostuva maailman ensimmäinen ja ainoa Muumimuseo avautuu talossa 17.6.2017.

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki