Etusivu » Tiedotteet » Matkailu » Tiekirkot kutsuvat matkailijaa Espooseen

Tiekirkot kutsuvat matkailijaa Espooseen

Julkaistu: 24.06.2015 klo 14:04
Julkaisija: Espoon seurakunnat

Tiekirkot odottavat ovet avoimina ympäri kesäistä Suomea. Kun kaipaat vaihtelua, astu kirkkoon ja pidä toisenlainen tauko ja nauti rauhasta, kauneudesta ja pyhästä. Kirkkosali kutsuu hiljentymään ja viilentymään hellepäivänä sekä tarjoaa suojaa sadepäivänä.

Tiekirkot ja niiden vaalitut ympäristöt ovat ikkuna historiaan, arkkitehtuuriin ja kulttuuriin. Kirkkotauolle voi pysähtyä myös metropolialueen Espoossa. Tarjolla on kolme hyvin erilaista kirkkotilaa. Kaikissa kirkoissa on opas, joka kertoo kirkkorakennuksesta, sen historiasta ja nykypäivästä.

Espoon Tuomiokirkko on keskiaikainen harmaakivikirkko Espoonjoen rannalla. Se on nähnyt ympärillään elämää yli 500 vuotta. Kirkko rakennettiin vuosien 1485–90 välillä. Alkuperäisestä kirkosta ovat jäljellä itä- ja länsiosat, joissa keskiaikaiset maalaukset ovat nykyään näkyvissä. Uudet urut otettiin käyttöön vuonna 2012. Kirkkoon mahtuu noin 550 kirkkovierasta ja se on suosituin vihkikirkko Espoossa.

• Espoon tuomiokirkko, Kirkkopuisto 5, on avoinna 3.6.–7.8. arkisin klo 11– 16:30.
  • Kirkolla on myös pieni kahvio
  • Messu sunnuntaisin ja pyhäpäivisin klo 10.
  • Suvisunnuntain iltamusiikkia 1.6.–24.8. sunnuntaisin klo 19. Vapaa pääsy.
  • Urkuyö ja aaria 5.6.–27.8. torstaisin klo 22. Ohjelma ja liput www.urkuyofestival.fi.
  • Kirkon esittelykeskiviikkoisin kello 15. Muina aikoina opas esittelee kirkkoa pyydettäessä.

Otaniemen kappeli on arkkitehtuuriltaan maailmankuulu. Sen ovat suunnitelleet Kaija ja Heikki Siren. Keskellä Otaniemen teekkarikylää sijaitseva kappeli valmistui vuonna 1957. Kappelisali avautuu seinänkokoisen ikkunan kautta luontoon. Lasiseinän takana kirkon takapihalla on suuri valkoinen metalliristi. Kappelin rakennusmateriaaleina on käytetty puuta ja punatiiltä. Sen esipiha on puulla aidattu. Kaunista alttarimaisemaa katsellessa on helppo hiljentyä ja löytää kokemus pyhästä. Luonto, arkkitehtuuri ja yhteiskunta ovat yhtä.

• Otaniemen kappeli, Jämeräntaival 8, on avoinna 1.6.–31.8. arkisin klo 12–17, jolloin opas paikalla.

Tapiolan kirkko on professori Aarno Ruusuvuoren suunnittelema. Se edustaa modernia arkkitehtuuria ja on suojeltu asemakaavalla. Rakennus on muurien sulkema. Kuutiomainen kirkkosali on sen korkein osa. Umpinaisten betoniseinien vastapainoksi lasiseinät ovat mahdollisimmat aineettomat. Kirkko valmistui v. 1965, rakennusta laajennettiin v. 1992. Kuvanveistäjä Helena Hietasen ja valosuunnittelija Tarja Ervastin suunnittelema valoteos "3" kirkkosalissa on vuodelta 2002.

• Tapiolan kirkko, Kirkkopolku 6, on avoinna 1.6.–31.8. ma–pe klo 8–21, la–su klo 9–18.
  • Messu sunnuntaisin klo 10. Viikkomessu keskiviikkoaamuisin klo 8.
  • Musiikkia puolen päivän aikaan 3.6.–11.8. tiistaisin klo 12–12.30.

Kaikki Suomen tiekirkot: www.tiekirkot.fi/

Lisätietoja: Tuomas Saloniemi, tuomas.saloniemi@evl.fi (050 563 2464)

Espoon tuomiokirkkoseurakunta, Espoonlahden seurakunta, Leppävaaran seurakunta, Olarin seurakunta, Tapiolan seurakunta ja Esbo svenska församling muodostavat yhdessä Espoon seurakuntayhtymän. Seurakunnissa on yhteensä 170 300 jäsentä. Työntekijöitä on noin 600.
Espoon seurakuntien toiminta-ajatuksena on tukea elämää ja luoda mahdollisuuksia kristillisen uskon ja rakkauden toteutumiselle.