Etusivu » Tiedotteet » Matkailu » Suomalaisten kylpylöiden kiehtova kulttuurihistoria ensi kertaa kirjaksi

Suomalaisen Kirjallisuuden Seura

Suomalaisten kylpylöiden kiehtova kulttuurihistoria ensi kertaa kirjaksi

Julkaistu: 04.04.2014 klo 09:55
Julkaisija: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura

Pitsihuviloita ja puistokävelyitä, höyryhoitoja ja mineraalivesiä, seurapiirirouvia ja raidallisia ranta-asuja… Liisa Suvikummun uutuuskirja Suomalaiset kylpylät valottaa kotimaisen kylpyläkulttuurin kultakautta.

Kirja esittelee kaikki kotimaan historialliset terveyslähteet ja kylpylät Hangosta Terijoelle sekä kertoo kylpylöiden tarjoamista hoidoista runninjuonnista savikylpyihin. Runsaasti kuvitettu kirja avaa nostalgisen näkymän menneen ajan elämäntapaan ja kertoo samalla terveys- ja kauneuskäsityksissä tapahtuneista muutoksista.

1800-luvun lopulta 1930-luvulle kukoistuskauttaan eläneet kylpylät välittivät terveydenhoidon, kaupunki- ja maisemasuunnittelun, arkkitehtuurin ja muodin kansainvälisiä vaikutteita ympäri Suomea. Kylpylät olivat paikkakuntiensa sosiaalisia keskuksia, matkailukohteita ja tunnettuja nähtävyyksiä, joiden kosmopoliittinen elämäntyyli kiehtoi rikkaita ja köyhiä, taiteilijoita ja tavallista kansaa. Kylpylöissä hoidettiin terveyttä, mutta virkistettiin myös mieltä ja ylläpidettiin vilkasta seuraelämää.

Kylpylät ovat jälleen ajankohtaisia. Oman vapaa-ajan ja hyvinvoinnin vaaliminen hemmottelevin hoidoin on vanhan kylpyläkulttuurin uusi muoto. Saunojen maassa kylpylöiden ja kylpyläkulttuurin pitkä jatkumo on kuitenkin jäänyt vähälle huomiolle. Suomalaiset kylpylät tarkastelee kotimaisten kylpylaitosten kulttuurihistoriaa ensi kertaa kokonaisuutena.

Kirjoittajan esittely

Liisa Suvikumpu (s. 1975) on Euroopan historian dosentti Helsingin yliopistossa. Suvikumpu tunnetaan lukuisista palkituista kulttuurihistoriallisista teoksistaan, joiden aiheet vaihtelevat pörssiklubilta kartanoihin ja Helsingin mikrohistoriasta Suomi-kuvaan.

Liisa Suvikumpu

Suomalaiset kylpylät

Kotimaisen kylpyläkulttuurin historiaa

Suomalaisen Kirjallisuuden Seura – Kirjokansi 20