Etusivu » Tiedotteet » Matkailu » Suomalaiset ovat nettivaraamisen maailmanmestareita

Finnmatkat

Suomalaiset ovat nettivaraamisen maailmanmestareita

Julkaistu: 04.02.2015 klo 15:03
Julkaisija: Finnmatkat

Jo neljä viidestä suomalaisesta varaa lomamatkansa verkossa, mikä tekee suomalaisista maailman huippuja matkojen nettivaraamisessa. Mitä etelämmäksi Euroopan kartalla mennään, sitä todennäköisemmin loma ostetaan edelleen perinteisesti matkamyymälästä.

80 prosenttia suomalaisista varaa lomamatkansa netistä. Suomalaiset ovat valmismatkamyynnin innokkaimpia verkkoasiakkaita, selviää maailman suurimman matkanjärjestäjäkonserni TUI Groupin tilastosta.  TUI Groupilla on vuosittain yli 30 miljoonaa matkustajaa 31 eri maasta.

– Suomalaiset ovat löytäneet verkkokaupan kätevyyden, ja on hienoa, että Finnmatkojen asiakkaat erottuvat näin selvästi online-edelläkävijöinä, kertoo TUI Nordicin asiakaspalvelujohtaja Tiina Sirén.

Matkan varaamisen lisäksi nettiä käytetään aktiivisesti kaikissa matkan vaiheissa: lomasta haaveiluun, matkakohteen etsintään, kohteiden ja hotellien vertailuun sekä muiden matkailijoiden kokemusten lukemiseen.

Muut Pohjoismaat tulevat matkojen online-myynnissä Suomen kannoilla: Norjassa 73 % Star Tourin asiakkaista ostaa matkan netissä, Ruotsissa Fritidsresorin asiakkaista 67 % ja Tanskassa Star Tourin asiakkaista 63 %.

Mitä etelämmäksi Euroopan kartalla liikutaan, sitä todennäköisemmin loma ostetaan perinteisesti kivijalkaliikkeestä. Sen huomaa Keski-Euroopan katukuvassakin: kilpailevia matkamyymälöitä on kylki kyljessä ostoskaduilla. Isossa-Britanniassa matkan ostaa netistä alle joka kolmas (30 %).

Konservatiivisimmin matkojen verkkokauppaan suhtautuvat TUI:n perustajakansa, saksalaiset. Heistä vain seitsemän prosenttia varaa lomansa verkossa. Saksassa onkin yli 10 000 matkamyymälää.

– Me uskomme online-myynnin lisääntyvän entisestään ja jatkammekin innolla uusien digitaalisten palveluiden kehittämistä, Sirén lupaa.

Lisätietoja: Finnmatkat, viestintäpäällikkö Jenita Sillanpää, p. 030 360 304

Oy Finnmatkat Ab on Suomen suurin matkanjärjestäjä, ja se järjestää vuosittain noin 260 000 valmismatkaa. TEMA on Finnmatkojen kulttuuriin ja luontoon erikoistunut kiertomatkajärjestäjä. Finnmatkat kuuluu Pohjoismaiden johtavaan matkanjärjestäjäkonserniin TUI Nordiciin. Se on osa Lontoon pörssissä noteerattua maailman suurinta matkailukonsernia, TUI Groupia, jolla on vuosittain yli 30 miljoonaa matkustajaa 31 maasta.