Etusivu » Tiedotteet » Matkailu » Suomalaisbussin maailmanympärimatka jatkuu: maateitse Bangkokista Etelä-Koreaan

Rantapallo

Suomalaisbussin maailmanympärimatka jatkuu: maateitse Bangkokista Etelä-Koreaan

Julkaistu: 05.12.2012 klo 09:21
Julkaisija: Rantapallo

Pikavuoro maailman ympäri -projekti jatkuu. Kuljettaja Jani Laine starttaa tänään Thaimaan Bangkokista kohti Etelä-Koreaa kyydissään 30 suomalaista seikkailijaa.

Kiikarissa maailmanennätys - palaako Ajokki voittajana Suomeen?

Kuljettaja Jani Laineen luotsaaman projektin tavoitteena on tehdä vuoden 1988 Ajokki Royal -bussista ensimmäinen koko maailman kiertänyt linja-auto.

Tähän mennessä bussivanhus on matkannut jo yli kymmenessä maassa kolmella mantereella. Matkaa on tehty vähän kerrallaan jo tammikuusta 2011 lähtien ja paluu Suomeen häämöttää kalenterissa vuonna 2014.

Tänään starttaava etappi vie Ajokin matkustajineen Thaimaasta Laosin ja Kambodzhan kautta Kiinan halki Etelä-Koreaan.

Perusteelliset kunnostustyöt takana

Viimeiset kuukaudet pikavuorobussi on viettänyt Malesian Melakassa. Autovanhukselle on tehty perusteellisia kunnostustoimenpiteitä: alustatöitä, ikkunanvaihtoja, pintamaalausta ja lukuisia pikkukorjauksia.

- Testikilometrit on ajettu ja kunto vaikuttaa nyt lupaavalta. Myönnettävä kuitenkin on, että jos tuon ikäisestä bussista haluttaisiin oikeasti hyvä, menisi vaihtoon kaikki paitsi avaimenperä, arvioi Laine bussinsa nykytilannetta.

Seikkailuvalmius on siis tarpeen, kun kyytiin nousee Bangkokista noin 30 suomalaisen matkustajajoukko. Pikavuoron kyydissä voi matkustaa kuka vain haluamansa mittaisen matkan. Osa matkustajista on kiertänyt maailmaa Ajokin mukana aivan alusta, eli Suomen Salosta, saakka.

- Kiinan viisumien kanssa on saatu pelata, mutta kaikki näyttää järjestyvän. Tällä kertaa luvat ovat olleet kiven alla. Kiinan käytännöt ovat muuttuneet sitten edellisen visiitin, ja dokumenttien ja yksityiskohtaisten tietojen toimittaminen etenkin bussin lupia varten on ollut haastavaa. Matkustajia voidaan kyllä ottaa edelleen kyytiin myös matkan varrelta, kertoo Laine.

Rantapallo-matkailusivuston reportteri Mirka Karvonen kulkee koko matkan ajan Ajokin kyydissä ja raportoi kotiyleisölle seurueen kokemuksista Pikavuoro maailman ympäri -blogin välityksellä.

Blogia voi seurata osoitteessa http://www.rantapallo.fi/pikavuoro/.

Pikavuoro maailman ympäri Facebookissa: https://www.facebook.com/pikavuoro

Salon Tilausmatkat Oy
Jani Laine, kuljettaja
pikavuorobangkokiin@gmail.com