Etusivu » Tiedotteet » Matkailu » Suomalaisbussi ei päässyt Australiaan

Suomalaisbussi ei päässyt Australiaan

Julkaistu: 06.02.2012 klo 12:14
Julkaisija: Rantapallo

Maailmanympärimatkalla oleva suomalaisbussi ei läpäissyt Australian maahantuloviranomaisten tarkastuksia edes 10 000 euroa maksaneen täyspuhdistuksen jälkeen.

Ajokin matka tyssäsi Darwinin satamaan

Kuljettaja Jani Laineella ja suomalaisella Ajokki Royal -bussilla on takanaan jo yli 20 000 kilometrin matka Venäjän ja Aasian halki. Bussi saapui meriteitse Australian Darwiniin, mutta ei saanut pitkällisten puhdistusten ja tarkastusten jälkeen lupaa liikennöidä maassa.

- Kaikki ulkomailta saapuvat ajoneuvot joutuvat karanteeniin ja täyspuhdistukseen ennen kuin saavat luvan liikennöidä Australiassa. Näin halutaan estää vierasperäisten eliöiden päätyminen mantereelle autojen rakenteissa, kertoo Laine.

Australian byrokratiakoneiston kanssa toimiminen on haasteellista ja mutkia matkaan toivat puhdistuksen ohella myös tullilta ja liikenneviranomaisilta saadut ristiriitaiset tiedot bussin katsastustarpeesta.

- Harmittaa suunnattomasti, mutta nyt yritetään karistaa pettymys mielestä ja kääntää katseet eteenpäin.

Matka jatkuu vuokrabussilla

Parikymmenpäisen Pikavuoro maailman ympäri -retkueen matka ei bussin maahantulokieltoon tyssää, vaan matkaa jatkettiin eilen sunnuntaina paikan päältä hankitulla vuokrabussilla.

Pikavuoro starttasi Suomesta tammikuussa 2011 ja vuoden aikana se on ehtinyt nähdä jo kymmenen maata. Australian ohjelmassa Laineella kumppaneineen on matka koko mantereen halki kohti Melbournea, jonne saavutaan maaliskuun puolivälissä juuri ennen formulakisoja.

Seurueeseen kuuluu lisäksi Rantapallo.fi-matkailusivuston reportteri Kalle Jokinen, joka pitää kotisohvalaiset blogin kautta kärryillä seikkailun käänteistä.

- Vuokrattu sijaisbussi alkoi käyttäytyä pitkälti esikuvansa tapaan jo alkumetreillä: pakoputki levähti vajaan kolmensadan ajokilometrin jälkeen. Onneksi liikkeelle kuitenkin päästiin, kertoo Jokinen Pikavuoro maailman ympäri -blogin välityksellä Katherinen pikkukaupungista, jonne pikavuorolaiset pysähtyivät ensimmäiseksi yökseen Darwnista lähdön jälkeen.

Australian jälkeen kohteena Amerikka - kuinka käy maailmanennätyksen?

Pikavuoro maailman ympäri on jatkoa viime talvena runsaasti huomiota keränneelle Pikavuoro Bangkokiin -matkalle. Kuljettaja Laine on nyt kolmevuotisella matkalla ympäri koko maailman.

Aasia on jätetty taakse ja Australian jälkeen ohjelmassa on ensin kesäloma ja sitten molempien Amerikan mantereiden valloitus. Australian, Amerikkojan sekä Afrikan jälkeen Ajokin on tarkoitus palata Eurooppaan ja Suomeen vuoden 2014 aikana ja saavuttaa maailman ensimmäisen koko maapallon kiertäneen linja-auton status.

Kuvat:

Ajokki huollossa, Kuva: Rantapallo.fi/Kalle Jokinen
Jani Laine Malesian Penangissa, Kuva: Rantapallo.fi/Kalle Jokinen

Salon Tilausmatkat Oy

Kuljettaja Jani Laine
jani.laine@salontilausmatkat.fi

Rantapallo Oy

Pikavuororeportteri Kalle Jokinen
kalle.jokinen@rantapallo.fi

Pikavuoro maailman ympäri

Suomen suosituin matkailusivusto Rantapallo.fi tarjoaa kaikki matkailijan verkkopalvelut yhdessä osoitteessa: kohdeoppaat, matkavinkit, alan uutiset, keskustelut, matkablogit sekä monipuoliset matkahaut. http://www.rantapallo.fi