Etusivu » Tiedotteet » Matkailu » Senaatti-kiinteistöt myi Rankin ja Kirkonmaan varuskunta-alueet

Senaatti-kiinteistöt

Senaatti-kiinteistöt myi Rankin ja Kirkonmaan varuskunta-alueet

Julkaistu: 21.01.2015 klo 12:55
Julkaisija: Senaatti-kiinteistöt

Senaatti-kiinteistöt on tänään 21.1.2015 myynyt Kotkan edustalla sijaitsevat Rankin ja Kirkonmaan varuskunta-alueet kotkalaisen yrittäjä Ismo Rädyn perustettavalle yhtiölle Kotkan Saaret Oy:lle. ”Tehty kauppa liittyy puolustusvoimauudistukseen, jonka seurauksena lakkautetuille varuskunnille kehitetään uutta käyttöä”, toteaa Senaatti-kiinteistöjen myyntipäällikkö Asko Taskila.

Ostaja on suunnitellut alueille mm. matkailuun liittyvää toimintaa.  ”Tarkoituksena on vuokrata erilaisia tiloja niin yksityisille kuin yrityksillekin sekä tarjota monipuolista toimintaa yhteistyössä paikallisten matkailuyrittäjien kanssa”, kertoo alueiden tulevaisuuden suunnitelmista Ismo Räty Kotkan Saaret Oy:stä.

Kauppahinta on yhteensä 700 000 euroa. Kaupan myötä valtio vapautuu myös kohteiden mittavista ylläpitokustannuksista (mm. sähkö, lämmitys, kiinteistövero), jotka ovat noin 250 000 euroa vuodessa.  Osia saarista jää myös rasittamaan valtion eri toimintoja varten laaditut käyttöoikeussopimukset, joilla turvataan mm. Ilmatieteen laitoksen ja puolustusvoimien tehtävien hoito alueella jatkossakin.

Kirkonmaalla toiminut Kotkan Rannikkopataljoona lakkautettiin vuoden 2013 lopussa, jolloin tilat vapautuivat muuhun käyttöön.  Kirkonmaan varuskunta-alueeseen kuuluvat mm. keskellä saarta sijaitseva kasarmirakennus sekä muutama majoitusrakennus, jotka nyt tehdyn kaupan myötä saavat uuden omistajan.

Varusmieskoulutus loppui Rankissa vuonna 2006, minkä jälkeen Rankki on toiminut puolustusvoimien harjoitusalueena.  Rankin pinta-ala on n. 49 hehtaaria. Kauppaan sisältyi maa-alueen lisäksi varuskunta-alueen rakennuksia, mm. kasarmi, sotilaskoti, majoitusrakennus, rivitalo ja varasto.  Rakennukset ovat tyydyttävässä kunnossa.

Senaatti-kiinteistöt on valtion liikelaitos, joka noudattaa myyntitoiminnassaan valtion kiinteistöstrategiaa. Tavoitteena ovat valtiolle tarpeettomaksi muuttuneen omaisuuden tehokas myynti sekä avoimet ja syrjimättömät myyntimenettelyt.

Senaatti-kiinteistöt, myyntipäällikkö Asko Taskila p. 0205 811 369, asko.taskila@senaatti.fi

Kotkan Saaret Oy, Ismo Räty p. 044 0557491

Senaatti-kiinteistöt on valtion työympäristö- ja toimitila-asiantuntija, jonka tehtävänä on vastata myös valtion kiinteistövarallisuuden myynneistä. Senaatti-kiinteistöt on julkinen toimija, joka noudattaa myynneissä avointa ja syrjimätöntä menettelyä. Kohteet myydään pääsääntöisesti tarjousten perusteella.  Suoria hintaneuvotteluja Senaatti-kiinteistöt voi käydä vain kuntien kanssa.  Senaatti-kiinteistöjen hallitus päättää kaikista kiinteistökaupoista 5 miljoonaan euroon saakka. Sen jälkeen toimivalta siirtyy maan hallitukselle, ja yli 10 milj. euron kaupoista päättää eduskunta.

www.senaatti.fi
www.senaattimyy.fi