Etusivu » Tiedotteet » Matkailu » PALTA ja IAU hyväksyivät sovintoesityksen lentoliikenteen työriidassa

Palvelualojen työnantajat PALTA ry

PALTA ja IAU hyväksyivät sovintoesityksen lentoliikenteen työriidassa

Julkaistu: 16.05.2015 klo 14:45
Julkaisija: Palvelualojen työnantajat PALTA ry

Palvelualojen työnantajat PALTA ry ja Ilmailualan Unioni IAU ry ovat hyväksyneet valtakunnansovittelija Minna Helteen sovintoesityksen Airpro Oy:n työehtoriidassa. IAU liittyy osapuoleksi PALTA:n ja Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL:n sekä Palkansaajajärjestö Pardian välillä solmittuun Airpron työehtosopimukseen. Ratkaisun voimaantulo edellyttää muiden sopijapuolten eli Pardian ja JHL:n hyväksyntää.

Sovintoesityksen hyväksyminen merkitsee sitä, että IAU peruu lentoliikenteen maapalveluja koskevat lakot 19. ja 20.5. sekä 26. ja 28.5.2015.

PALTA on tyytyväinen ratkaisuun. – Nykyinen sopimusrakenne, johon sisältyvät sekä IAU:n että Airpron työehtosopimukset, säilyy. Tämä tilanne vastaa tavoitteitamme, PALTA:n varatoimitusjohtaja Tuomas Aarto toteaa. Hieno uutinen on myös, että matkustajien suunnitelmia uhanneilta ja miljoonavahingot yhtiölle aiheuttaneilta lakoilta vältyttiin, hän jatkaa.

Tämänpäiväinen ratkaisu koskee vain IAU:ta. Suomen Lentoemäntä- ja Stuerttiyhdistys SLSY:n lakonuhkat 19. ja 20.5. sekä 28.5. ovat edelleen voimassa.

varatoimitusjohtaja Tuomas Aarto, 040 152 0073

Palvelualojen työnantajat PALTA on elinkeino- ja työmarkkinapoliittinen edunvalvontajärjestö. Liittoon kuuluu n. 1700 yritystä ja yhteisöä, jotka toimivat seuraavilla aloilla: logistiikka, informaatio ja viestintä, huolto- ja kunnossapito, yritys- ja asiantuntijapalvelut, hallintoja tukipalvelut sekä viihde ja virkistys. PALTAn jäsenyritykset työllistävät Suomessa noin 150 000 palkansaajaa. Lisäksi PALTA vastaa finanssialan työmarkkinatoiminnasta, jonka piiriin kuuluu 40 000 palkansaajaa. PALTA on EK:n suurimpia jäsenliittoja.

www.palta.fi
@PALTAry