Etusivu » Tiedotteet » Matkailu » Paimentolaiselämää monivivahteisessa Mongoliassa

Finnmatkat

Paimentolaiselämää monivivahteisessa Mongoliassa

Julkaistu: 03.12.2014 klo 13:48
Julkaisija: Finnmatkat

Jurttaleirejä, hiekkadyynejä, jylhiä kallioita, lamalaistemppeleitä… TEMA:n uutuusmatka Mongoliaan vie matkalaiset Tšingis-kaanin suurvalta-ajan hengessä keskelle henkeäsalpaavinta Mongoliaa.

TEMA:n uutuusmatkalla Mongoliaan koetaan ikiaikaisia perinteitä, autiomaan pysähtynyttä tunnelmaa ja Ulan Batorin nykyaikaista kaupunkielämää – kaikkea yhdellä matkalla. Matkan aikana nukutaan useaan otteeseen jurtassa, pyöreässä telttaa muistuttavassa rakennelmassa.

– Jurttaleiri on tasoltaan hyvin vaatimaton, mutta itse leirissä asuminen on elämys, joka vie matkalaiset perinteisen mongolialaisen elämän ytimeen, kuvailee TEMA-koordinaattori Pirjo Salminen.

12-päiväisen kiertomatkan ohjelmassa on niin paljon nähtävää, että heikoimpia hengästyttää. Matkalla kierretään aavikon hiekkadyyneiltä jykeville kallioille ja aroilta metsäisille ylängöille. Luonnon lisäksi matkalla pääsee näkemään Tšingis-kaanin suurvalta-ajan historiaa. Tšingis-kaanin johdolla mongolit valloittivat 1200-luvulla suuria osia Keski-Aasiaa, Persiaa ja Kiinaa.

– Mongolian-matka on täydellinen sekoitus maan mahtipontista historiaa sekä perinteistä luonnonrauhaa henkeäsalpaavine tähtitaivaineen ja auringonlaskuineen, Salminen sanoo.

Mongolian-matkan siirtymät liikutaan pääasiassa maastureilla, mutta matkan aikana pääsee toisenlaiseenkin kyytiin: luvassa on sekä kameli- että hevosratsastusta. Maailmankuulut villit przewalskinhevoset eli takhit, kuten paikalliset rotua kutsuvat, ovat kotoisin Mongoliasta.

Kiertomatkan kohokohdat:

• Gobin autiomaa
  • Yöpyminen jurtassa
  • Przewalskinhevoset luonnossa
  • Yoliin Amin kansallispuisto
  • Lamalaistemppelit

Lue lisää Mongolian-kiertomatkasta:

Lisätietoja: Finnmatkat, viestintäpäällikkö Jenita Sillanpää p. 030 360 304

TEMA on Finnmatkojen kulttuuriin ja luontoon erikoistunut kiertomatkajärjestäjä. Oy Finnmatkat Ab on Suomen suurin matkanjärjestäjä, ja se järjestää vuosittain noin 280 000 valmismatkaa.