Etusivu » Tiedotteet » Matkailu » Mato Valtosen uutuuskirja Katujen kaunottaret esittelee Havannan värikkäitä klassikkoautoja

Bazar Kustannus Oy

Julkaistu: 04.01.2016 klo 08:00
Julkaisija: Bazar Kustannus Oy

Kuuba tarjoaa autoharrastajalle paratiisin, jollaista ei löydy mistään muualta. Mato Valtosen uudessa kirjassa Havannan kaduilla lipuu jopa 60 vuotta vanhoja amerikanrautoja, jotka tuovat tuulahduksen kuubalaisesta elämänmenosta.

Havanna on kuin suuri ulkoilmamuseo ilman sisäänpääsymaksua: kaduilla liikkuu yhä tuhansia amerikanrautoja, jotka tuotiin maahan ennen vallankumousta 45 vuotta sitten. Autot on pidetty liikenteessä näppäryydellä ja luovuudella. Alkuperäisen merkin ja mallin tunnistaminen on toisinaan vaikeaa, mutta autoharrastajalle hauska haaste. Neuvokkaasti korjatut autovanhukset ovat yksi osoitus kuubalaisten selviytymistaidoista silloin kun juuri mitään ei ole ollut saatavilla.

Mato Valtosen upeat kuvat herättävät eloon katujen värikkäät kaunottaret; toinen toistaan makeammat Buickit, Fordit, Chevrolet't, Plymouthit ja Pontiacit. Kirja tarjoaa myös mielenkiintoista tietoa Karibian suurimmasta saaresta. Katujen kaunottaret tulvii kuubalaista elämäniloa, salsan ja mambon rytmejä, sikarien savua ja rommin tuoksua!

Havannassa on vaikea olla huonolla tuulella. Katselet vain ympärillesi, nostat käden pystyyn kyytiä varten ja kohta istut aikamatkalla 50-luvun Chevrolet'n takapenkillä etkä voi olla hymyilemättä.” Mato Valtonen

Markku ”Mato” Valtonen on muusikko, kirjailija, radiojuontaja, elokuvanäyttelijä, Linnanmäen vuoristoradan jarrumies ja yrittäjä. Hänen kirjalliseen tuotantoonsa kuuluvat mm. syksyllä 2015 julkaistu Kun Suomi-rock puri ja löi (yhdessä Moog Konttisen ja Kjell Starckin kanssa) sekä helmikuussa 2016 ilmestyvä, suomalaisten matkailijoiden hulvattomat tulliselitykset kokoava Omaan käyttöön (yhdessä Kalle Isokallion kanssa).

Mato Valtonen

Katujen kaunottaret. Kuubalaista aikarautaa

Sidottu, 153 sivua

ISBN 978 952 279 299 0

KL 48.356

Ilmestymispäivä 4.1.2016

Kirjan kansikuva

Mato Valtosen kuva (kuvaaja Uula Kuvaja)

Arvostelukappaleet, haastattelu- ja kuvapyynnöt:

tiedottaja Minttu Nikkilä, Bazar Kustannus Oy

tiedotus@bazarkustannus.fi, 0400 298 193

Bazar Kustannus Oy on osa pohjoismaista Bazar Publishers -kustantamoryhmää.
www.bazarkustannus.fi

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon