Etusivu » Tiedotteet » Matkailu » Luxemburgin lahja suomalaisille: suurherttuan valtiovierailu huipentuu Grammy-palkitun kapellimestarin jazzkonserttiin

Valkoinen Risti

Julkaistu: 10.05.2016 klo 09:00
Julkaisija: Valkoinen Risti

Heidän kuninkaalliset korkeutensa Luxemburgin suurherttua ja suurherttuatar ovat parhaillaan valtiovierailulla Suomessa. Ajalle 10.–12.5. sijoittuvan vierailun yksi kohokohdista on suurherttuaparin keskiviikkona 11.5. Finlandia-talolla isännöimä konsertti, jonka kappaletaltioinnit annetaan lahjana kaikille suomalaisille.

Luxemburgin suurherttua Henri on parhaillaan valtiovierailulla Suomessa. Luxemburgin valtionpäämiehen edellisestä Suomen vierailusta on kulunut 23 vuotta. Osana ainutlaatuista vierailuaan suurherttuapari haluaa muistaa koko Suomen kansaa jazzkonserttitaltioinnilla, joka jaetaan SoundCloud-musiikkipalvelun kautta kaikkien suomalaisten kuunneltavaksi. Itse konserttiin Helsingin Finlandia-talolle on kutsuttu valtionjohtoa, politiikkoja ja päättäjiä Suomesta ja Luxemburgista.

Konsertissa esiintyy Grammy-palkittu kapellimestari Gast Waltzing sekä hänen perustamansa Luxembourg National Jazz Orchestra. Waltzing palkittiin tänä vuonna maailmanmusiikin parhaan albumin Grammy-palkinnolla Sings-pitkäsoitostaan yhdessä beniläisen Angelique Kidjon ja Luxemburgin filharmoniaorkesterin kanssa.

Luxemburg toivottaa suomalaiset tervetulleeksi

Lahjakonsertilla Luxemburg haluaa tehdä maan kulttuuri- ja taidekenttää tunnetummaksi suomalaisten keskuudessa.

”Musiikilla on universaali kieli, joka puhuttelee meitä kaikkia”, Gast Waltzing totesi hiljattain antamassaan haastattelussa.

Luxemburg kutsuu suomalaiset tutustumaan tähän pieneen, mutta kulttuuriltaan äärimmäisen monipuoliseen, inspiroivaan ja kansainväliseen maahan ja sen elämään.

Luxemburgin lahja suomalaisille kuultavissa konserttia seuraavana päivänä 12.5. osoitteessa: https://soundcloud.com/swingingfromluxtosuomi

Gaston "Gast" Waltzing (s. 1956) on luxemburgilainen trumpetisti ja säveltäjä. Hän on perustanut lukuisia jazz-yhtyeitä, kuten Largo ja Luxembourg National Jazz Orchestra ja säveltänyt musiikkia elokuviin ja televisiosarjoihin sekä säveltänyt oopperoita yhdistämällä klassiseen musiikkiin jazzia ja rockia. Vuonna 2016 Waltzing palkittiin maailmanmusiikin parhaan albumin Grammy-palkinnolla.

Tania Berchem, SwingingfromLuxtoSuomi, +352 621 134 788, tania.berchem(at)mae.etat.lu
Laura Lybeck, Havas Worldwide Helsinki, +358 50 345 3622, laura.lybeck(at)havasww.fi