Etusivu » Tiedotteet » Matkailu » Lomamatka on osa suomalaista elämäntapaa vuonna 2014

Finnmatkat

Lomamatka on osa suomalaista elämäntapaa vuonna 2014

Julkaistu: 27.01.2014 klo 15:38
Julkaisija: Finnmatkat

Yli 90 prosenttia suomalaisista on ajatellut tekevänsä lomamatkan ulkomaille vuoden 2014 aikana. Tämä selviää Finnmatkojen tekemästä kyselystä*, johon vastasi 1013 suomalaista.

Lomakohteista tutut suosikit Kreikka, Kanariansaaret, Thaimaa ja Turkki siinsivät useimpien vastaajien haaveissa. Myös Italia, Espanja, Arabiemiraatit, Kypros, Meksiko ja Kap Verde ylsivät kärkikahinoihin.

Parasta matkaseuraa olisi useimpien mielestä oma perhe tai puoliso. Suurin osa vastaajista sanoo budjetoivansa rahaa matkaan noin 500-1000 euroa/henkilö.

Valmismatka koetaan houkuttelevaksi vaihtoehdoksi. Yli 70 prosenttia vastaajista sanoo harkitsevansa nimenomaan valmismatkaa, kun taas vajaat 30 prosenttia suunnittelee etsivänsä ja varaavansa lennot ja hotellin omatoimisesti.

Matkasuunnitelmat vahvistuvat monella jo hyvissä ajoin. Noin 40 prosenttia vastaajista sanoo varaavansa matkan jo puolta vuotta ennen matkustusajankohtaa. Toiset 40 prosenttia lukitsee valintansa pari kuukautta ennen lähtöä. Noin 15 prosenttia sanoo tekevänsä päätöksen vasta viime tingassa, kun taas 5 prosentille määränpää on selvä ja varaus sisällä jo vuotta ennen matkalle lähtöä.

Tänään julkistetun Kuluttajabarometrin mukaan suomalaisten kuluttajien luottamus talouteen on kohentunut. ”Kotitalouksista 64 prosentilla oli jäänyt rahaa säästöön ja 76 prosenttia uskoi pystyvänsä säästämään seuraavan vuoden aikana. Etupäässä säästetään pahanpäivän ja vanhuuden varalle sekä lomanviettoa varten.” https://www.tilastokeskus.fi/til/kbar/2014/01/kbar_2014_01_2014-01-27_tie_001_fi.html

*Finnmatkojen kysely toteutettiin Facebookissa 7.1.2014 ja siihen vastasi 1013 suomalaista.

Lisätietoja: Finnmatkat, tiedottaja Salla Salo, puh. 0303 60 302

Oy Finnmatkat Ab on Suomen suurin matkanjärjestäjä ja se järjestää vuosittain noin 280 000 valmismatkaa. Finnmatkat on osa Lontoon pörssissä noteerattua maailman suurinta matkailukonsernia TUI Travel PLC:tä.