Etusivu » Tiedotteet » Matkailu » Liisa Väisäsen upea teos avaa symbolien kieltä länsimaisessa taiteessa

Kirjapaja

Liisa Väisäsen upea teos avaa symbolien kieltä länsimaisessa taiteessa

Julkaistu: 17.09.2015 klo 12:28
Julkaisija: Kirjapaja

Julkaisuvapaa 17.9. klo 16

Symbolitutkija Liisa Väisäsen Mitä symbolit kertovat – Taidetta pintaa syvemmältä (Kirjapaja) esittelee länsimaisen taiteen keskeisimpiä aiheita antiikista 1800-luvun loppuun. Teoksessa kiinnitetään huomiota myös tämän hetken arjesta löytyviin kuvallisiin viesteihin: kun käsittelemme rahaa, näemme maiden lippuja, painamme puhelimen vihreää luuria, noudatamme liikennemerkkien ohjeita tai peukutamme, olemme tekemisissä symbolien kanssa.

Symbolit ovat osa omaa historiaamme ja kulttuuriamme, ja niitä ymmärtämällä taideteoksetkin aukeavat uudella tavalla. Symbolit auttavat tunnistamaan paitsi aiheita myös aikakausia.

Mitä symbolit kertovat on mainio opas kaikille kuvallisesta kielestä kiinnostuneille. Jopa lomamatkoista saa symbolien kieleen perehtynyt enemmän irti. Teos osoittaa, ettei yksikään symboli jää irtonaiseksi osaksi, vaan kaikki kuvat kytkeytyvät suurempaan kokonaisuuteen. Kirjassa on Marco Peretton valokuvat.

”Vaikka taiteen katseleminen ei ole kaikille luontaista, sitä voi opiskella. Toistuvia aiheita voi oppia tunnistamaan ja syventää näin myös oman aikamme kulttuurin ymmärtämistä”, Liisa Väisänen sanoo.  ”Toivon kirjan kuluvan sekä taiteen harrastajien että kaikkien Eurooppaa rakastavien ja historiasta kiinnostuneiden käsissä”, hän kirjoittaa esipuheessaan ja toivottaa lukijoille hyvää ja mielenkiintoista matkaa taiteeseen, historiaan ja kenties omaan itseensä ihmisinä.

FT Liisa Väisänen on symbolitutkija ja länsimaisen kulttuurihistorian tuntija. Hän on julkaissut aiemmin mm. teokset Kristilliset symbolit sekä Verkkaisuuden filosofiaa. Liisa Väisänen on asunut lähes koko aikuisikänsä ulkomailla, viimeiset 20 vuotta Italiassa, kunnes hän vuonna 2014 muutti Espanjaan, Andalusiaan. Nykyään hän toimii luennoitsijana, asiantuntijaoppaana sekä tietokirjailijana. Menneisyydessään Liisa on ollut myös ammattinyrkkeilijä, ja nykyisin symbolien tutkimuksen ohella hän kasvattaa puutarhassaan banaaneja.

Julkistustilaisuus: 17.9. klo 16 Tuomiokirkon Kryptassa, Kirkkokatu 18, 00100 Helsinki

Haastattelupyynnöt: Lasten Keskus ja Kirjapaja Oy / viestintäpäällikkö Marja-Liisa Saraste marja-liisa.saraste@kirjapaja.fi, 09 6877 4568 tai Liisa Väisänen liisa@liisavaisanen.net, +34695497807

Arvostelukappaletilaukset ja kuvapyynnöt: minna.vatja@kirjapaja.fi

Lasten Keskus ja Kirjapaja Oy julkaisee vuosittain noin 150 uutta nimikettä.

Lasten Keskus ja Kirjapaja Oy – Sisältöä elämään.

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki