Etusivu » Tiedotteet » Matkailu » Kultalampi valloittaa nyt Hämeessä

Kultalampi valloittaa nyt Hämeessä

Julkaistu: 03.02.2016 klo 13:20
Julkaisija: Hämeenlinnan Teatteri

Ernest Thompsonin kirjoittama Kultalampi (1978) saa ensi-iltansa Hämeenlinnan Teatterissa 10.2.2016. Kultalampi on yhteistuotanto Riihimäen Teatterin kanssa, minne esitys siirtyy 14.4. Teoksen ohjaa Hämeenlinnan Teatterin johtaja Kirsi-Kaisa Sinisalo.

Kultalampi on lämmin ja syvällinen tarina pitkästä avioliitosta ja uskollisesta kumppanuudesta silloin, kun aika nakertaa elämää hiljaisella, salakavalalla tavallaan.

Ethel ja Norman Thayer ovat olleet aviopari lähes 50 vuoden ajan. He ovat parhaat ystävät ja ymmärtävät toisiaan syvästi.  Kesän kohokohta on nelikymppisen tyttären saapuminen Kultalammelle – ja tyttären mukana saapuvat yllätysvieraat. Kesän vaihtuessa syksyyn Thayerin perheen suhteet toisiinsa ovat pysyvästi muuttuneet.

Kultalampi on kirjoittaja Ernest Thompsonin rakastetuin teos, jonka hän kirjoitti ollessaan 28-vuotias. Tähän mennessä näytelmää on käännetty 30 kielelle ja sitä on esitetty yli 40 maassa.

Ohjaaja Kirsi-Kaisa Sinisalolle Kultalampi on tärkeä teos, jonka ideaa hän antoi muhia pitkään. Miehityksen tuli ”loksahtaa kohdilleen”, ennen kuin työ saattoi alkaa. Nyt Kultalammen pääparina loistavat Ilmari Saarelainen ja Johanna Reilin.

”Esitystämme valmistaessa on ollut mielenkiintoista miettiä, miten erilaiselta näytelmä minusta on eri elämäni vaiheissa tuntunut.  Nyt elämässä osaa arvostaa niitä asioita, joista näytelmä kertoo: Pitkä parisuhde. Koti. Ihmiset, jotka ovat toistensa koti. Rakkauden vaikeus. Luopuminen katkeroitumatta. ”

” Kultalampi on aivan lähellä, missä tahansa olettekin. ”

ethel-ja-norman1_pieni

(kuvaaja: Aki Loponen, kuvassa: Ilmari Saarelainen ja Johanna Reilin)

Kultalampi on Broadway- ja valkokangasklassikko, joka sijoittuu Yhdysvaltoihin Mainen osavaltioon.  Sen kesäinen luonto ja mökki-idylli on kuitenkin suomalainen. Tuttu kuikkapariskunta ui järvellä. Tuntuu, että aika olisi pysähtynyt kesämökin ikuiseen ajattomuuteen. On tietoista, että Hämeen Kultalammessa äänitehosteena on Suomessa pesivän kuikan ääni. Se luo tunne- ja muistimaailman suomalaisesta mökki-idyllistä ötököineen ja kalajuttuineen.

Samaan aikaan Suomen talous ja kulttuuripolitiikka ovat murrosvaiheessa, ja kaikkialla etsitään uusia yhteistyön tapoja. Kultalampi on ensimmäinen Hämeenlinnan ja Riihimäen Teatterin yhteistyöproduktio.

Rooleissa:

Johanna Reilin, Ilmari Saarelainen, Maija Siljander, Mika Piispa, Lasse Sandberg,

Otto Rantanen/Preeti Pesä

Käsikirjoitus: Ernest Thompson