Etusivu » Tiedotteet » Matkailu » Kalastuskieltoalueet ensimmäistä kertaa kartalle omaan mobiililaitteeseen

Suomen Vapaa-ajankalastajien Keskusjärjestö

Kalastuskieltoalueet ensimmäistä kertaa kartalle omaan mobiililaitteeseen

Julkaistu: 02.09.2015 klo 12:52
Julkaisija: Suomen Vapaa-ajankalastajien Keskusjärjestö

Kalastuskieltoalueella kalastamisesta voi seurata Suomessa sakko ja kalastusvälineiden takavarikointi. Kieltoalueiden selvittäminen on kalastajan vastuulla, mutta se on yleensä työlästä ja hankalaa. Nyt maa- ja metsätalousministeriön (MMM) ja Maanmittauslaitoksen kieltoaluetiedot (ML)* on julkaistu ensimmäistä kertaa ML:n zoomattavalla kartalla mobiiliin sopivassa, helposti käytettävässä muodossa.

Gummerus ja Suomen Vapaa-ajankalastajien Keskusjärjestö (SVK) julkaisivat Ottiopas-nimisen digitaalisen kalastusoppaan 29.5.2015. Oppaasta on julkaistu uusi versio, jonka kartalle on lisätty Kalastuskieltoalueet-karttataso. Kieltoalue-karttatasolla näkyvät kaikki kalastusviranomaisten määrittämät alueet, joilla on onginta-, pilkintä- ja viehekalastusrajoituksia*.

Kalastuskieltoalueita on 512. Karttaa kaukaa katsottaessa ne on merkitty pienillä ikoneilla. Zoomattaessa karttaa lähemmäksi näkyvät kieltoalueen rajat punaisella. Napauttamalla aluetta tai ikonia, käyttäjä saa esiin lisätietoja kieltoalueesta, kuten kiellon voimassaoloajan ja mahdolliset tiettyihin kuukausiin ja kalastustapoihin liittyvät rajoitukset. Tästä lähtien kalastuskieltoalueiden tiedot kulkevat aina mukana - kun alueita voi tutkia vaikkapa älypuhelimella, missä ja milloin vain.

”Kalastajan on usein hankala löytää tietoja kalastusrajoituksista. Siksi kalastuskieltoalueiden näkyminen Ottioppaassa on todella odotettu ja kaivattu asia”, SVK:n tiedottaja Jaana Vetikko kertoo.
”Kalastusviranomaisten päättämien kieltojen lisäksi kalastusta on rajoitettu useilla luonnonsuojelu- ja puolustusvoimien alueilla. Epäselvissä tapauksissa kalastajan on selvitettävä kiellon voimassaolo alueen ELY -keskuksesta. Haaveeni on, että tulevaisuudessa saamme tuotua Ottioppaaseen aivan kaikki kieltoalueet, myös Suomen merialueilta.” Jaana hymyilee.

Ilmaisen Ottioppaan muita ominaisuuksia: 30 kalalajin monipuoliset esittelyt, yli 200 ammattilaisten viehevinkkiä, laajat karttapalvelut, kalastusteemaiset uutiset yli 1 000 lähteestä – livenä, havainnolliset kuvasarjat kalojen käsittelystä ja paljon muuta.

Ottiopas on testattu pöytäkoneilla ja älypuhelimilla seuraavilla käyttöjärjestelmä-selain -pareilla: Android / Chrome, iOS / Safari, Windows / Internet Explorer. Käytä testattuja ”pareja” ja uusinta selain- ja käyttöjärjestelmäversiota. Toimii myös iPadeissa.

Ottiopas: Ota käyttöön ilmaiseksi osoitteessa www.ottiopas.fi.
Katso myös www.facebook.com/ottiopas

Lisätietoja sekä haastattelu- ja kuvapyynnöt
Aiju Ahlakorpi, tuotepäällikkö, p. 050 410 4190, info@ottiopas.fi
Jaana Vetikko, tiedottaja, SVK, p. 050 525 7806, jaana.vetikko@vapaa-ajankalastaja.fi

*Ottioppaan Kalastuskieltoalueet-karttatason sisältö

© Maanmittauslaitos & Maa- ja metsätalousministeriö, 2015 (päivitetty 17.8.2015; huomioitavaa, että materiaalista puuttuvat Kainuun alueen OPV-kiellot ja ne lisätään mahdollisimman pian). Kieltoaluemateriaalit päivitetään pääsääntöisesti kaksi kertaa vuodessa: elokuussa ja toukokuussa. Tietojen päiväys näkyy aina vuosiluvun jälkeen.

Kalastuskieltoalueet-karttatasolla esitetään kalastuslain 11 §:n nojalla tehdyt onginta-, pilkintä- ja viehekalastuskiellot. Tässä esitettyjen kieltojen lisäksi kalastusta voidaan rajoittaa myös esim. luonnonsuojelulain nojalla sekä kalastusalueen tekemin rauhoituspiiripäätöksin. Myös puolustusvoimien hallinnoimilla alueilla voi olla liikkumisrajoituksia, jotka estävät kalastuksen harjoittamisen ko. alueella. Epäselvissä tapauksissa tai jos kiellon päättymispäivä on jo mennyt, selvitä aina kiellon voimassaolo alueen ELY-keskuksesta. Kalastus voi olla sallittu vedenomistajan erityisluvalla.

Suomen Vapaa-ajankalastajien Keskusjärjestö (SVK) on maamme suurin vapaa-ajankalastajien järjestö, joka edistää vapaa-ajankalastajien kalastusmahdollisuuksia sekä neuvoo järjestäytyneitä ja järjestäytymättömiä vapaa-ajankalastajia kestävän käytön mukaisessa kalastuksessa. Järjestön 13 vapaa-ajankalastajapiirin 530 seurassa toimii yhteensä noin 43 000 kalastuksen harrastajaa.