Etusivu » Tiedotteet » Matkailu » Hotelli- ja Ravintolahenkilökunnan Liiton historia julkaistaan kirjana

Into Kustannus

Hotelli- ja Ravintolahenkilökunnan Liiton historia julkaistaan kirjana

Julkaistu: 17.05.2016 klo 12:29
Julkaisija: Into Kustannus

Tervetuloa Maritta Pohlsin kirjoittaman Viini, laulu ja taustajoukot − Hotelli- ja Ravintolahenkilökunnan Liiton historia -kirjan julkistamistilaisuuteen maanantaina 23.5. kello 14.0016.00. Tilaisuus järjestetään Hotelli- ja ravintolamuseossa, Kaapelitehtaalla osoitteessa Tallberginkatu 1 G, Helsinki. Kirjan julkaisee Into Kustannus yhteistyössä Palvelualojen ammattiliitto PAMin kanssa.

Viini, laulu ja taustajoukot kertoo ravintoloissa, kahviloissa, baareissa, työpaikkaruokaloissa ja majoitusliikkeissä työskentelevien ihmisten työstä 1930-luvulta 1990-luvulle. Kirja kuvaa yhden matalapalkka-alan palkkausjärjestelmän muodostumista: lähtökohtaa naispalvelijan palkkauksesta, palkkasäännöstelyn naispalkkaluokkia ja hidasta hivutusta kohti teollisuuden palkkoja.

Kirjassa kuvataan Hotelli- ja Ravintolahenkilökunnan Liitto HRHL:n tekemää työtä alan työntekijöiden aseman parantamiseksi ja kerrotaan siitä, miten omistajan taloudessa elävät palkolliset muuttuivat itsenäisiksi ammatti-ihmisiksi. HRHL:n historian kautta seurataan, mikä on palvelualan liiton asema suomalaisessa ammattiyhdistysliikkeessä ja miksi naisia ei juuri näy liittojen ja keskusjärjestöjen johtotehtävissä. Kirjassa nostetaan esille myös alan työntekijöiden ajatuksia turvattomuuden tunteen lisääntymisestä osa-aikaisuuden, ekstratyövoiman ja vuokratyön tullessa yhä yleisemmiksi työnteon muodoiksi.

Tilaisuudessa kuullaan kirjoittaja Maritta Pohlsin haastattelu sekä PAMin puheenjohtaja Ann Selinin sekä Into Kustantajan Jaana Airaksisen puheenvuorot. Tilaisuudessa on tarjolla aiheeseen liittyen kuohuviiniä ja cocktailpaloja 1930-luvun tyyliin. Lopuksi osallistujilla on mahdollisuus tutustua museossa avoinna olevaan Rinta rinnan -näyttelyyn.  Median on mahdollista haastatella kirjantekijöitä historiallisessa miljöössä.

arvostelukappaleet@intokustannus.fi

lisätiedot: timo.forss@intokustannus.fi 040 5332961

Ilmoittautumiset tilaisuuteen 20.5. mennessä timo.forss@intokustannus.fi

Into julkaisee tieto- ja kaunokirjallisuutta sekä Le Monde diplomatique & Novaja Gazeta -lehteä.

intokustannus.fi | facebook.com/intokustannus | twitter.com/Into_Publishing | youtube.com/intokustannus | instagram.com/intokustannus