Etusivu » Tiedotteet » Matkailu » HISTORIA ON TÄSSÄ! – Tervetuloa juhlistamaan Kansallismuseon 100-vuotissyntymäpäivää sunnuntaina 31.1. klo 11–18

Kansallismuseo

Julkaistu: 28.01.2016 klo 12:10
Julkaisija: Kansallismuseo

Tuolloin tulee kuluneeksi päivälleen 100 vuotta siitä, kun Kansallismuseo avattiin yleisölle ensimmäistä kertaa. Juhlapäivänä Kansallismuseossa on avoimet ovet ja vapaa sisäänpääsy sekä monipuolista ohjelmaa. Samalla, kun perusnäyttelyn uudistus on aloitettu, nostetaan päivän ajaksi muutamia ainutlaatuisia kokoelmien aarteita esiin. Museo tarjoaa kakkukahvit 2 000 ensimmäiselle kävijälle.

Kansallismuseo avattiin yleisölle 31.1.1916. Oman aikansa trendirakennuksen suunnittelivat arkkitehdit Eliel Saarinen, Herman Gesellius ja Armas Lindgren. Kansallismuseo edustaa ajalleen tyypillistä kansallisromanttista suuntausta. Rakennuksessa on kirkko-, linna- ja kartanoarkkitehtuurin piirteitä. Museon keskihallin neljä holvimaalausta ovat Akseli Gallen-Kallelan käsialaa ja pohjautuvat hänen Pariisin maailmannäyttelyyn toteuttamiinsa Kalevala-aiheisiin freskoihin.

Museon perusajatuksena oli tuolloin, kuten tänäänkin, kertoa Suomen ja suomalaisten historiasta ja nykypäivästä. Kansallismuseon museoperheeseen kuuluu nykyisin seitsemän museota ja kaksi linnaa - Kansallismuseo, Kulttuurien museo (toiminta jatkuu Kansallismuseossa), Suomen merimuseo, Seurasaaren ulkomuseo, Tamminiemi, Hvitträsk, Louhisaari, Olavinlinna ja Hämeen linna.

Kansallismuseo elää ajassa ja uudistuu. Mittava perusnäyttelyn uudistaminen on jo aloitettu ja sitä tehdään yhdessä - Kansallismuseo on kaikkien suomalaisten museo ja tarina. ”Näyttelyiden uudistaminen on tärkeää juuri nyt. Itsenäisyyden juhlavuoden kynnyksellä on hyvä katsoa historiaa uusin silmin ja pohtia millaista Suomea haluamme viedä eteenpäin. Historia on tässä, ja se on elävä osa kykyä ymmärtää ja toimia”, toteaa ylijohtaja Elina Anttila Kansallismuseosta.

Juhlapäivän ohjelman aloittaa Mieskuoro Huutajien onnitteluhuuto Kansallismuseon pääportailla klo 11, oopperalaulaja Jussi Merikanto esiintyy klo 12.15, 14.15 ja 16.15. Teemaopastuksia on tasatunnein. Janakkalan miekkalöytö ja muita ainutlaatuisia aarteita on esillä vain tapahtumapäivän ajan! Yleisön nähtävillä on myös nuorten Leijonien MM 2016 -kultapokaali päivän ajan.

Vaihtuvat näyttelyt: Brilliant! –31.1.2016, Sibelius. Jokainen nuotti pitää elää –13.3.2016

Juhlapäivän koko ohjelma: www.kansallismuseo.fi

Elina Anttila, ylijohtaja
elina.anttila@kansallismuseo.fi, puh. 0295 33 6131

Mikael Neuvonen, markkinointipäällikkö
mikael.neuvonen@kansallismuseo.fi, puh. 0295 33 6342

Hanna Forssell, vastaava museolehtori
hanna.forssell@kansallismuseo.fi, puh. 0295 33 6475

Kansallismuseo, Mannerheimintie 34, Helsinki. Museo avoinna ti-su 11-18, ma suljettu.
www.kansallismuseo.fi

Kuvat:

Kansallismuseon ylijohtaja Elina Anttila

Kansallismuseo 100 vuotta -tunnus

Kansallismuseo on kaikkien suomalaisten identiteetin pohjapiirros. Historian huoneita ja aarteita, oivalluksia, havaintoja ja näkökulmia. Ikkuna menneeseen, tähän päivään ja tulevaisuuteen - korvaamaton, lumoava ja yllätyksellinen.

Kansallismuseon museoperheeseen kuuluu seitsemän museota ja kaksi linnaa - Kansallismuseo, Kulttuurien museo (toiminta jatkuu Kansallismuseossa), Suomen merimuseo, Seurasaaren ulkomuseo, Tamminiemi, Hvitträsk, Louhisaari, Olavinlinna ja Hämeen linna.