Etusivu » Tiedotteet » Matkailu » Hinta ja ilmasto tärkeimmät tekijät suomalaisten talvilomavalinnoissa

Rantapallo

Hinta ja ilmasto tärkeimmät tekijät suomalaisten talvilomavalinnoissa

Julkaistu: 05.01.2012 klo 10:45
Julkaisija: Rantapallo

Tutkimus suomalaisten talvimatkailuvalinnoista

Hinta ja matkakohteen ilmasto hallitsevat suomalaisten talvilomavalintoja. Kolmas tärkeä tekijä on matkakohteen sijainti. Hintatietoinen suomalainen haluaa päästä halvalla aurinkoiseen kohteeseen, jonne ei ole liian pitkä matka.

Rantapallo.fi-matkailusivuston talvimatkailukyselyssä selvitettiin suomalaisten talvikauden matkakohdevalintoja. Tutkimuksen toteutti opinnäytetyönään Laurea-ammattikorkeakoulun hotelli- ja ravintola-alan liikkeenjohdon koulutusohjelmasta valmistunut Mira Sjöholm.

Kyselyssä selvitettiin suomalaisten lomakohteen valintaa ohjaavia tekijöitä sekä syitä lomalle lähtöön. Samalla sivuttiin myös kestävän matkailun teemoja ja niiden vaikutusta lomakohteen valintaan.

Miksi lomalle lähdetään?

Valtaosalle suomalaisista rentoutuminen (94 %) ja lepo (69 %) ovat merkittäviä syitä lähteä matkalle. Kolmanneksi tekijäksi nousee huvittelu (63 %). Lomalle lähdetään keräämään voimia ja pakoon arjen kiireitä. Tärkeitä tekijöitä lomailijoiden mielestä olivat myös ajanvietemahdollisuudet (49 %) ja ostostarjonta (49 %) lomakohteessa.

Suomalainen on hintatietoinen matkailija

Merkittävimpinä tekijöinä lomakohteen valinnassa vastaajat pitivät matkan hintaa (81 %). Lomakohteen ilmastolla (73 %), sijainnilla (48 %) ja hintatasolla paikan päällä (45 %) oli myös suuri merkitys.

Hinta on ylivoimaisesti tärkein kohdevalinnan elementeistä: yli kolme neljästä suomalaisesta nostaa matkan hinnan yhdeksi tärkeimmistä valintakriteereistä ja lähes puolet huomioi valinnassaan myös hintatason paikan päällä.

Tärkeäksi tekijäksi edellisten rinnalle nousi myös matkakohteen turvallisuus (33 %).

Kestävä matkailu on yksi suomalaisten kohdevalintaan vaikuttavista tekijöistä, mutta vain viisi prosenttia vastaajista nimesi sen viiden tärkeimmän tekijän joukkoon.

Talvella tarvitaan aurinkoa

Useat halusivat lähteä talvilomallaan lämpimään, mutta vierastivat pitkiä lentomatkoja. Näin ollen Euroopan lomakohteet ovat suosittuja vaihtoehtoja kaukokohteisiin verrattuna.

Lomallaan suomalaiset haluavat aurinkoon ja lämpimään pakoon Suomen pitkää ja pimeää talvea. Etelän rantalomakohteissa mieli lepää ja arjesta pääsee helpommin irrottautumaan. Etelän lämpöön lähdetään nauttimaan eksoottisesta ja erilaisesta kulttuurista ja herkuttelemaan hyvällä ruoalla.

Rantalomakohteen auringon ja lämmön vastaajat voisivat kuitenkin vaihtaa joko kaupunkikohteeseen tai ulkomaiden suureen laskettelukeskukseen. Kaupunkikohteissa vastaajia kiinnostivat ostosmahdollisuudet, tapahtumat ja illanviettomahdollisuudet.

Taustatietoa tutkimuksesta

Tutkimukseen vastanneista valtaosa eli 76 prosenttia oli naisia ja loput 24 prosenttia miehiä. Vastaajia oli kaikkiaan noin viisisataa 17- vuotiaista aina 70 -vuotiaisiin saakka. Suurin osa vastaajista matkustaa ulkomaille noin 1-3 kertaa vuodessa, noin kolmasosalle matkoja kertyy vähemmän kuin yksi vuodessa. Tutkimus toteutettiin Laurea-ammattikorkeakoulun hotelli- ja ravintola-alan liikkeenjohdon koulutusohjelman opinnäytetyönä.

Tutkimus on luettavissa kokonaisuudessaan Theseus-tietokannassa.

Tutkimuksen toteuttaja

Mira Sjöholm
mira.sjoholm@gmail.com

Rantapallo Oy