Etusivu » Tiedotteet » Matkailu » Halpalento ei ole aina halpa - näin varaat lentosi fiksusti

Rantapallo

Halpalento ei ole aina halpa - näin varaat lentosi fiksusti

Julkaistu: 19.04.2012 klo 11:25
Julkaisija: Rantapallo

Älä haksahda halpalentokoukkuun!

Halpalentojen valtti on niiden tuoma mutkattomuus: matkustamisesta on karsittu kaikki turha glamour. Lennon tavoite on vain päästä helposti ja mahdollisimman pienin kustannuksin paikasta toiseen.

Halpalennoissa piilee kuitenkin oheiskuluja, jotka saattavat tulla yllätyksenä jos niitä ei osaa huomioida etukäteen. Aina ei ole itsestäänselvää, että halpalento loppujen lopuksi tulisi halvemmaksi kuin tavallisella lentoyhtiöllä lentäminen tai paketoitu valmismatka.

Matkailusivusto Rantapallo.fi kokosi viisi vinkkiä, joiden avulla vältyt halpalentojen sudenkuopilta.

1. Onko kokonaishinta kilpailukykyinen?

Ota lentohintoja vertaillessasi huomioon lentoyhtiön perimät lisämaksut. Halpalennon hintaan saatetaan lisätä pakollisten verojen lisäksi myös palvelumaksuja, matkatavaramaksuja tai erillisiä kustannuksia paikan varaamisesta.

Hintaa nostavat lisäksi mahdolliset ateriat lentokoneessa ja usein myös luottokortilla maksaminen jos käytössäsi ei satu olemaan juuri sitä korttia, jonka tietty lentoyhtiö huolii ilmaiseksi.

Halvalta kuulostava muutaman kympin hinta saattaa näiden lisäkulujen vuoksi nousta tavallisen lentolipun tasolle ja halpalennosta toivottu hyöty katoaa.

2. Mille lentoasemalle halpayhtiö vie?

Monet halpalentoyhtiöt käyttävät suurkaupunkien kakkoskenttiä, jotka sijaitsevat kaukana keskustasta ja aiheuttavat lisäkuluja paikan päällä siirtymisiin. Esimerkiksi Ryanairin käyttämä Frankfurt-Hahnin kenttä sijaitsee yli 120 kilometrin päässä Frankfurtista.

3. Halpalennot vai pakettimatka?

Suomesta liikennöivien halpalentoyhtiöiden reittivalikoima on parin viime vuoden aikana laajentunut ilahduttavasti.

Nykyisin joukossa on myös paljon etelän rantakohteita, joihin on perinteisesti matkustettu pakettimatkoja käyttäen. Esimerkiksi Rodokselle, Kreetalle, Teneriffalle tai Mallorcalle on nyt mahdollista lentää omatoimisesti pikkuhinnalla. Kaikki Suomen halpalentokohteet löytyvät koottuna Rantapallo.fi:n halpalentoyhtiöiden listalta.

Halpalentorantalomaa suunnitellessa kannattaa pitää mielessä, että valmismatkalaki ei suojaa erikseen varattuja lentoja ja hotellia.

4. Pakkaa harkiten ja mieti laukkujen määrä ennakkoon

Matkatavaramaksut ovat suurin yksittäinen lisäkuluerä - ja usein matkustajalle yllättävin. Mieti jo matkaa varatessasi, kuinka paljon tavaraa tarvitset. Jos olet lähdössä kuukauden matkalle kassit täynnä tuliaisia, ei halpalento ole sinua varten.

Tarkista lentoyhtiökohtaiset sallittujen kilojen määrät ja punnitse laukkusi varmuuden vuoksi kotona ennen lähtöä. Lisämaksut ylimääräisistä kiloista saattavat nousta satoihin euroihin. Lähtöselvityksessä on turha odottaa joustoa, sillä halpalentoyhtiöiden ansaintalogiikka perustuu juuri näihin ekstroihin.

5. Vertaile aina myös tavalliset lentoyhtiöt

Halpalentoyhtiöiden lennot ajoittuvat usein aikaiseen aamuun tai myöhäiseen iltaan. Pahimmillaan epäsopiva ajoitus voi aiheuttaa tarpeen ylimääräiseen yöpymiseen, jolloin hotellikulut nostavat matkan kokonaishintaa.

Aina kannattaa siis vertailla myös tavallisten lentoyhtiöiden tarjoamat yhteydet ja tutkia, olisiko niissä ajallisesti paremmin sopiva vaihtoehto tarjolla - lopullinen hintaero ei välttämättä ole suuri. Lentohintoja voit vertailla Rantapallon lentohaun avulla osoitteessa http://www.rantapallo.fi/lennot/.

Rantapallo Oy

Päätoimittaja Riikka Krenn
riikka.krenn@rantapallo.fi

www.rantapallo.fi