Etusivu » Tiedotteet » Matkailu » Feminismen rebrandas i Vasa i juni

Tampere-talo Oy

Feminismen rebrandas i Vasa i juni

Inbjudan.
Publicerad: 30.05.2016 kl. 10:19
Utgivare: Tampere-talo Oy

Välkommen till Kuntsi museum för modern konst den 3 juni 2016 kl. 16.30-18.30 och bli en del av ett historiskt evenemang för Finland och jämställdheten

WOW − Women of the World är ett internationellt evenemangskoncept och ett globalt jämställdhetsnätverk som nu äntligen kommer till Finland.
WOW Finland -festivalen går av stapeln i Tammerforshuset runt den internationella kvinnodagen i mars 2017 som en del av det officiella programmet för det självständiga Finlands 100-årsjubileum. Festivalens konstnärliga innehåll planeras tillsammans med en så stor och mångsidig grupp som möjligt under våra planeringstillfällen, s.k. think in -tillställningar som ordnas runt om i Finland under 2016.

Nästa tillställning hålls fredagen 3.6 kl.16.30-18.30 i Kuntsi museum för modern konst i Vasa, dit också mediernas representanter är välkomna. Till evenemanget kommer tiotals deltagare från Österbotten.

WOW − Women of the World är ett internationellt evenemangskoncept som föddes i Londons Southbank Centre 2011 och som nu kommer till Norden för första gången. WOW vill rebranda feminismen och göra den glad och öppen. WOW Finlands mål är stärka varje människas möjlighet att välja själv och nå sitt fulla potential. Genom att hitta lösningar för att överkomma de hinder som kvinnor och kvinnor runt om i världen står inför kan vi hitta lösningar på världens problem.

Huvudarrangörer för WOW Finland-festivalen är Tammerforshusets VD Paulina Ahokas, direktören för Finska institutet i London Pauliina Ståhlberg och Rosa Meriläinen, direktör för den feministiska tankesmedjan Hattu. Meriläinen medverkar i evenemaget på Kuntsi i Vasa.

Vi vill att evenemanget skall vara intressant för alla - oberoende kön, ålder, seksualitet, social ställning, ras eller andra demografiska faktorer. Till våra think in-tillställningar runt om i Finland är alla välkomna och vårt mål är att tillsammans med en så stor och mångsidig grupp som möjligt planerar vem vi skulle vilja se och höra under själva festivalen, vad vi vill diskutera, lära oss mer om och arbeta för.

Think in -tillställningar har redan hållits i Tammerfors, Helsingfors och Jyväskylä och har samlat över 300 personer. Evenemanget kommer ännu under 2016 att hållas bl.a. i Rovaniemi, Mariehamn och Åbo. Man kan följa med WOW Finlands utveckling och delta i diskussionen på sociala medier via #WOWFIN.

WOW Finlands arbetsgrupp och ambassadörer består av fantastiska personer ur de främsta leden av olika samhällsområden i Finland.

WOW-ambassadörer: Anna Jungner-Nordgren, Maryan Abdulkarim, Maria Veitola, Fatima Anttonen, Rosa Liksom, Marianne Heikkilä, Virpi Sarasvuo, Kai Mykkänen, Mirja Borgström och Riitta Uosukainen.

WOW-arbetsgruppen: Johanna Sumuvuori, Pauliina Ståhlberg, Paulina Ahokas, Rosa Meriläinen, Helena Hiilivirta, Saara Särmä, Johanna Sinisalo, Minnakaisa Kuivalainen, Hanna Rosendahl, Outi Sjöholm, Katja Ståhl, Tiina Syrjä, Pauliina Inervo, Anna-Kaisa Ikonen, Mirva Merimaa och Jenni Bergman.

WOW Finland-festivalen går av stapeln i Tammerforshuset under kvinnoveckan 8.3 och 11‒12.3.2017 som en del av det självständiga Finlands 100-års jubileum.

Mediernas representanter ombeds anmäla sitt deltagande till:
Producent Jenni Bergman, wowthinkin@gmail.com

Kuntsi museum för modern konst, Inre hamnen, 65100 den 3 juni 2016 kl.16.30 -18.30. Efter Think in -evenemanget finns det en möjlighet att delta i en gratis, privat rundvandring i museet som tar ca 45 minuter.

Mer information
Tammerforshuset: VD Paulina Ahokas, tel. 040 5511 551, paulina.ahokas@tampere-talo.fi
Tankesmedjan Hattu: direktör Rosa Meriläinen, tel. 050 432 6679 rosa.merilainen@kolumbus.fi
Finska institutet i London: direktör Pauliina Ståhlberg, tel. + 44 7711008792, pauliina.stahlberg@finnish-institute.org.uk