Etusivu » Tiedotteet » Matkailu » Esteettömyys huomioitava myös matkailussa

Esteettömyys huomioitava myös matkailussa

Julkaistu: 03.12.2014 klo 12:18
Julkaisija: Hill+Knowlton Strategies

Tänään vietetään Kansainvälistä vammaistenpäivää. Maailman matkailujärjestön UNWTO:n mukaan maailmassa on noin miljardi ihmistä, jolla on jonkinlainen vamma.  Se vastaa 15 prosenttia koko väestöstä. Luku kasvaa nopeasti kun elämme pidempään ja matkustamme enemmän. Ihmisten erityistarpeet on entistä paremmin otettava huomioon myös matkailussa.

Euroopassa toimintarajoitteisia ihmisiä on yli 50 miljoonaa ja Pohjoismaissa yli 2,5 miljoonaa ihmistä kärsii toimintarajoitteista. Kaikista toimintarajoitteista 70 % on näkymättömiä. Huolettoman matkailun tarpeet vaihtelevat sen mukaan, onko kyseessä pyörätuolissa istuva, allerginen, näkörajoitteinen tai kuulorajoitteinen matkailija.

Scandic on jo yli 10 vuotta panostanut esteettömyyteen hotelleissaan, jotta kaikilla on oikeus matkailuun mahdollisista toimintarajoitteista huolimatta. Scandic-hotelleissa kaikki yöpyjät saavat nauttia samasta palvelutasosta Scandicin 110 kohdan esteettömyysstandardin mukaisesti.

”Me Scandicilla ajattelemme, että vieraanvaraisuutemme on kaikkien etuoikeus ja siksi esteetön liikkuminen on yksi toimintamme tärkeimmistä lähtökohdista. Ymmärrämme myös, että jokainen toimintarajoite on erilainen ja siksi olemme jo vuosia toimineet yhteistyötä toimintarajoitteisia henkilöitä edustavien järjestöjen kanssa kehittääksemme esteettömyysohjelmaamme jatkuvasti. Ensisijaisena tavoitteenamme on varmistaa vieraillemme sama korkeatasoinen palvelu, olipa toimintarajoitteinen tai ei”, kertoo Scandicin toimitusjohtaja Aki Käyhkö.

Oma esteettömyyslähettiläs

Magnus Berglund on toiminut Scandicin esteettömyyslähettiläänä vuodesta 2003 lähtien. Hän on tänä aikana auttanut Scandicia luomaan kaikkien vieraiden osalta sallivamman ympäristön kouluttamalla Scandicin henkilökuntaa. Magnus Berglund ja hänen palvelukoira Dixie  ovat matkustaneet myös maailmalla laajalti jakaakseen tietoa lentokenttien, kulkuvälineiden ja taajama-alueiden esteettömyydestä. Magnuksen hyödyllisiä, esteettömyyttä koskevia vinkkejä voi katsoa täältä

Scandicin 110 kohdan esteettömyysstandardiin voi tutustua täällä.

Aki Käyhkö, toimitusjohtaja Scandic Suomi, p. 040 509 98 00

Scandic Hotels
Scandic on Pohjoismaiden johtava hotelliketju, jolla on Rica hotellien yrityskaupan myötä 230 hotellia. Scandicin 13 000 työntekijää pyrkivät joka päivä yhteen ainoaan tavoitteeseen – asiakkaiden viihtymiseen. Pohjoismaiden vihreimpänä hotelliketjuna keskitymme aina ympäristöön, sosiaaliseen vastuuseen ja esteettömyyteen. www.scandichotels.fi