Etusivu » Tiedotteet » Matkailu » Armenian kansanmurhasta 100 vuotta

Armenian kansanmurhasta 100 vuotta

Julkaistu: 31.03.2015 klo 13:04
Julkaisija: Kirjapaja

Armenian kansanmurhan alkamisesta tulee 24.4.2015 kuluneeksi 100 vuotta. Serafim Seppälän teos Vaienneita ääniä (Kirjapaja) on kunnianosoitus kadonneelle kulttuurille.

Kansanmurhan jälkeen turkkilaiset saivat viimeistellä tuhon kaikessa rauhassa. Armenialaisten jättämää muistoa tuhottiin systemaattisesti. Erityisen totaalinen tuho kohtasi luostareita, joiden asukeista ei selviytyjiä juuri jäänyt. Luostarien myötä katosivat myös kulttuurin ja oppineisuuden keskukset.

Armenialaisilla oli erityinen suhde luontoon ja pyhiin paikkoihin. Heidän muinaiset tapansa, juhlansa ja taiteensa muodostivat ainutlaatuisen kristillisen yhtenäiskulttuurin keskellä islamilaista maailmaa. Kirjassa hahmotellaan armenialaisten yhteisöjen kadonnutta elämänrytmiä lauluineen ja tansseineen, juhlineen ja paastoineen.

Kirjassa seurataan ihmiskohtaloita kansanmurhan pyörteissä. Vaikenemisen vuosisadan jälkeen surmatut, selviytyjät ja silminnäkijät pääsevät ääneen. Mukana on uutta tietoa siitä, millainen kohtalo muslimiperheisiin kaapatuilla armenialaislapsilla ja heidän jälkeläisillään on ollut Turkissa.

”Kansanmurha on paljon enemmän kuin murhattujen yksilöiden kohtaloista koostuva onnettomuus. Onnistuneesti toteutetun kansanmurhan todellinen tragedia on kokonaisen elämänmuodon lopullinen poispyyhkiminen kaikkine inhimillisine ja kulttuurisine rikkauksineen. Kansanmurha on kulttuurin kuolema”, Seppälä kirjoittaa. ”Tämä muinainen indoeurooppalainen kansa on elänyt vuosituhansia korkeakulttuurien keskuksessa Aasian, Euroopan ja Lähi-idän leikkauspisteessä. Armenialaiset loivat täysin omanlaisensa kulttuuritradition, joka on muinaisuudesta saakka tunnettu kivikaiverruksistaan, monumenteistaan, matoistaan, lauluistaan ja tansseistaan.”

Serafim Seppälä (FT, s. 1970) on ortodoksinen pappismunkki, joka toimii systemaattisen teologian professorina Itä-Suomen yliopistossa. Hänen aikaisempia teoksiaan ovat muun muassa Tie ylösnousemukseen, Vapaus, Araratista itään, Kultainen Jerusalem, Valo jää, Kauneus, Naiseus ja Ikonin filosofia.

Seppälä, Serafim: Vaienneita ääniä – Kunnianosoitus kadonneelle kulttuurille. Kirjapaja, Helsinki. 378 s.

ISBN 978-952-288-090-1. KL 48.17. Ovh. 32,90

Lisätietoja: Kirjapaja/viestintä Marja-Liisa Saraste 09 6877 4568 marja-liisa.saraste@kirjapaja.fi tai Serafim Seppälä 050 3467825 serafim.seppala@uef.fi

Arvostelukappaleet ja kuvapyynnöt: Minna Vatja, minna.vatja@kirjapaja.fi

Lasten Keskus ja Kirjapaja Oy – Sisältöä elämään.

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki