Etusivu » Tiedotteet » Matkailu » Älä maksa turhasta - lentolippujen hinnoissa huimia eroja

Rantapallo

Älä maksa turhasta - lentolippujen hinnoissa huimia eroja

Julkaistu: 15.01.2014 klo 12:51
Julkaisija: Rantapallo

Näin vertailet fiksusti ja löydät halvimmat lennot

Lentolippujen hinnoittelumekanismit jäävät kuluttajalle usein epäselviksi. Lisämaksut muodostavat labyrintin, jonka päässä odottaa vain entistä suurempi lasku. Halpalentoyhtiöiden lisäksi yhä useampi perinteisistä lentoyhtiöistä on ryhtynyt laskuttamaan aiemmin itsestäänselvästi lipun hintaan kuuluneista palveluista.

Kuinka lentolippujen hinnoittelu toimii ja millaisiin asioihin kannattaa kiinnittää huomiota varausta tehdessä? Lentohintoja vertaileva matkailusivusto Rantapallo.fi kokosi viisi tärkeintä ohjetta edullisten lentojen etsijälle.

1. Matkusta sesonkien ulkopuolella

Lentolippujen hintalogiikka seuraa vahvaa kausivaihtelua. Halvimmalla matkaan pääsee sesonkiaikojen ulkopuolella. Kalleinta on kesälomakaudella sekä koulujen joulu- ja hiihtolomien aikana.

2. Vertaile aina kokonaishinta

Yllätykselliset lisämaksut eivät ole enää vain halpalentoasiakkaiden riesa. Varausvaiheessa kannattaa tutkia tarkkaan etenkin sallitun matkatavaran määrä. Myös ateriakulut ja lähtöselvitysmaksut voivat nostaa hintaa. Lisämaksuja voi vertailla helposti esimerkiksi Rantapallon lentohaun lisämaksulaskurin avulla.

3. Lennä arkipäivänä

Viikonpäivistä lentohinnat ovat tyypillisesti matalimmillaan tiistaisin, keskiviikkoisin ja torstaisin.

4. Valitse maksutapa harkiten

Maksutapaan perustuvat lisämaksut ovat yleistyneet. Lentoyhtiöillä tai matkatoimistoilla on usein omat preferenssinsä siitä, kuinka he toivovat maksuliikenteen tapahtuvan. Esimerkiksi luottokortin käytöstä perityt lisämaksut nostavat usein lipun hintaa.

5. Pidä matkavakuutus valmiiksi voimassa

Moni matkatoimisto kauppaa lentovarauksen yhteydessä kertaluonteista matkavakuutusta. Ilman vakuutusta ei tietenkään kannata matkustaa, mutta nämä yksittäiset vakuutukset ovat hintatasoltaan jopa moninkertaisia verrattuna pysyvästi voimassa olevaan matkavakuutukseen.

Rantapallon lentohaku osoitteessa http://www.rantapallo.fi/lennot/ vertailee yli 600 eri sivuston hintoja.

Lisätiedot:

Päätoimittaja Riikka Krenn
riikka.krenn@rantapallo.fi

Messuosasto 6d129

Aiheeseen liittyvää kuvamateriaalia saatavilla: www.rantapallo.fi/lehdisto/

Suomen luetuin matkailusivusto Rantapallo.fi tarjoaa kaikki matkailijan verkkopalvelut yhdessä osoitteessa: kohdeoppaat, matkavinkit, alan uutiset, matkablogit sekä monipuoliset matkahaut. http://www.rantapallo.fi