Etusivu » Tiedotteet » Markkinointi » Yrittäjä, hyödynnä uusi veroporkkana

Yrittäjä, hyödynnä uusi veroporkkana

Julkaistu: 23.03.2015 klo 11:00
Julkaisija: Koulutus.fi

Tiukan talouskuurin aikana on helpottavaa tietää, että yrityksillä on tiettyjä etuja, joita on nyt ajankohtaista hakea. Vuoden 2014 alussa tulleen lainmuutoksen myötä työnantajien on mahdollista saada koulutusvähennystä koulutuksiin osallistuneiden työntekijöiden palkkakustannuksista. Saadun vähennyksen arvo riippuu työntekijöiden koulutuspäivien määrästä ja keskimääräisestä päiväpalkasta.

– Esimerkiksi 80 työntekijän yrityksessä työttömyysvakuutusmaksun perusteena oleva koko yrityksen henkilöstön palkkasumma voi olla 3 285 000 euroa. Jos yritys kouluttaa jokaista työntekijäänsä vuoden aikana 3 päivän ajan, on verottajalle ilmoitettava koulutusvähennyksen määrä tässä tapauksessa jopa noin 25 000 euroa, toteaa koulutus.fi-sivuston viestintäpäällikkö Eveliina Rengstedt.

Rengstedtin mukaan koko lakiuudistuksen ideana on tukea työnantajaa sen työajan osalta, jonka työntekijät käyttävät koulutukseen, eivätkä tee ”tuottavaa työtä”.

– Koulutusvähennys on myös hieno mahdollisuus työnantajille satsata työntekijöiden osaamiseen! Koska kyseessä on eräänlainen kokeilu valtion taholta, on ensiarvoisen tärkeää, että työnantajat hyödyntävät tämän mahdollisuuden, Rengstedt tiivistää.

Nyt on aika hakea viime vuoden koulutusvähennystä

Koulutusvähennyksen saamiseksi työnantajan tulee tehdä vuoden alussa koulutussuunnitelma koko henkilöstön osalta – mikä on jo normaali osa yt-lain piiriin kuuluvan yrityksen vuosisykliä.

– Itse vähennystä haetaan verottajalta löytyvällä lomakkeella, johon tulee täyttää vain muutamat kohdat. Viime vuoden koulutusvähennystä haetaan vuoden 2015 veroilmoituksen jätön yhteydessä eli monelle yritykselle tämä on ajankohtaista juuri nyt, Rengstedt ohjeistaa.

Lataa ilmainen tietopaketti sivulta www.koulutus.fi/koulutusvahennys.

Lisätietoa:

Eveliina Rengstedt
Viestintäpäällikkö
Puh: 09-315 828 73
eveliina.rengstedt@koulutus.fi

Koulutus.fi on Suomen suurin työelämän koulutusten hakupalvelu. Kattava ja jatkuvasti päivitettävä hakupalvelumme on tarkoitettu niin organisaatioiden HR-osastojen ja esimiesten kuin elinkeinoelämän ja julkisen sektorin työntekijöiden käyttöön. Tavoitamme kuukausittain noin 50 000 työelämän koulutusta etsivää henkilöä ja hakupalvelustamme löytyy tällä hetkellä noin 3400 koulutusta.