Etusivu » Tiedotteet » Markkinointi » VILLU JAANISOON TAIDETEOKSET VALMISTUNEET KUOPION KAUPUNGINTEATTERIIN

Kuopio-Tahko Markkinointi

VILLU JAANISOON TAIDETEOKSET VALMISTUNEET KUOPION KAUPUNGINTEATTERIIN

Julkaistu: 01.09.2016 klo 10:15
Julkaisija: Kuopio-Tahko Markkinointi

Teosten julkistaminen lauantaina 10.9.2016 klo 17

Kuopion kaupunginteatterin peruskorjauksen ja laajennuksen yhteydessä käynnistettiin mittava taidehanke. Sen toteuttajaksi kutsuttiin kuvanveistäjä Villu Jaanisoo (s. 1963), Kuvataide-akatemian kuvanveiston professori, joka on tehnyt useita suuria julkisia teoksia Suomeen ja Viroon. Hänet tunnetaan monipuolisena materiaalien käyttäjänä. Taiteilijan viimeisimmät teokset ovat uusiomuovimateriaalia, kuten keväällä paljastettu valtava Kuukkeli Helsingin Kalasatamassa. Jaanisoo oli myös remontin pääsuunnittelijan arkkitehti Antti Nousjoen taiteilijaehdokas.
Kuopion kaupunginteatteriin Jaanisoo on valmistanut kaksi suurta muotokuvaveistosta, jotka esittävä tunnettuja kuopiolaiskirjailijoita Minna Canthia ja Maria Jotunia. Maskimaiset kasvoreliefit sijoittuvat lämpiöihin kirjailijoiden mukaan nimettyjen näyttämöiden läheisyyteen. Teokset koostuvat Durat-uusiomuovituotteen palasista.  Taiteilijan tärkein yhteistyökumppani on ollut DURAT-yhtiö, joka on tämän kierrätysmateriaalin kehittäjä Suomessa.
Taideteokset ovat hankittu kaupungin toteuttaman prosenttitaideperiaatteen mukaan. Hankkeeseen on saatu rahoitusta myös Taiteen edistämiskeskukselta.

Tiedotuskuvat 10.9.2016 klo 17 alkaen: http://taidemuseo.kuopio.fi/tiedotus (kuvat 015 ja 016)

Taiteilija on paikalla Kuopiossa 9.-10.9.2016.

Mahdollisista saapumisista julkistamistilaisuuteen sekä taiteilijan haastatteluista pyydetään sopimaan teatterin tiedottaja Maija Voutilaisen kanssa, p. 044 7182404.

Muut tiedustelut:

Taiteilija Villu Jaanisoo, p. 044 9717115

Intendentti Marianna Huttunen, Kuopion taidemuseo, p. 044 7182640

Kuopion kaupunginteatteri on Itä-Suomen suurin ammattiteatteri, joka tunnetaan vahvasta musiikkiteatteriosaamisestaan. Teatterissa on vuosittain 8-10 ensi-iltaa. Vakituista henkilökuntaa on noin 70 henkilöä jakautuen taiteelliseen, tekniseen ja hallinnolliseen henkilöstöön. Lisäksi teatteri työllistää vuosittain n. 50 määräaikaista työntekijää.
Teatteri esityksiä nähdään kahdella eri näyttämöllä: Minna-näyttämöllä on 464 paikkaa, ja maksimissaan 6 pyörätuolipaikkaa, Maria-näyttämöllä on 212 paikkaa, joista maksimissaan 4 pyörätuolipaikkaa.