Etusivu » Tiedotteet » Markkinointi » Verkkokaupan palautuksista satojen miljoonien menetykset joka joulusesonki: kotimainen mitta-startup tarjoaa ratkaisua

Julkaistu: 21.12.2015 klo 10:28
Julkaisija: SizeMe Oy

SizeMe.com ja Makia Clothing ratkovat uudella palvelulla verkkokaupan isoa ongelmaa: tuotteiden palautusprosenttia

Kotimaisen SizeMe-palvelun avulla kuluttaja voi määrittää vaatteiden mitoituksen myös verkkokaupassa. Palvelua on testattu vuodesta 2014 Makiaclothing.com -verkkokaupassa. Nyt julkistetun mittauspalvelun teknologialle on haettu patenttia ja sitä markkinoidaan maailmanlaajuisesti.

“Vaatteen yksilöllisen istuvuuden määrittäminen pelkillä mitoilla on todella vaikeaa: ammattitaitoinen vaatemyyjä tuntee valtavasti muuttujia vaatetta asiakkaalle sovittaessaan.”, sanoo SizeMe Oy:n toimitusjohtaja Ville Könönen.

“SizeMe Oy on tutkinut mitoitusongelmaa vuodesta 2012. Löysimme lopulta uudenlaisia, helppoja universaaleja vaatemittoja. Esimerkiksi perinteisesti käytetty, mutta melko vaikeasti mitattava housun sisäsauman pituus (vaikkapa 32 tuumaa) ei ole sovituksessa yhtä tärkeä ja helposti itse mitattavissa kuin ulkosauman pituus. Suunnittelussa ja valmistuksessa tämä mitta on tärkeä, mutta jostakin syystä kuluttajalle sitä ei nyt välitetä.”, sanoo Könönen.

Vaatteiden verkkokaupassa tuotteiden palautusprosentti on tunnetusti valtava. Alalla yleisesti arvioidaan, että 20-40% kaikista ostoksista palautetaan. Yli puolet palautuksista johtuu siitä, että vaatteet ovat väärän kokoisia.

Palautuksista koituu monia, osin odottamattomia ongelmia: Turhat kuljetukset ovat kalliita ja rasittavat ympäristöä. Kuluttajille ensin lähtevä ja sitten osissa palautuva varasto on mahdoton hallittavaksi. Palautukset heikentävät luottoa verkko-ostoihin.

Vuosi 2015 on verkkokaupan vuosi. Esimerkiksi kiinalainen Alibaba myi 14,32 miljardilla dollarilla yhdessä vuorokaudessa joulusesonkinsa avajaisissa: tulos on 60 % enemmän kuin yrityksen aiempi vuoden takainen ennätys.

SizeMe Oy

SizeMe on tuotetietoon erikoistunut yritys. Verkkokauppateknologian ja vaatealan kokeneiden asiantuntijoiden yritys kehittää ja lisensoi vaatekaupoille SizeMe.com - palvelua, jolla kuluttajat saavat omia mittojaan vastaavia vaatteita verkkokaupasta.

Lisätiedot:

Ville Könönen, toimitusjohtaja