Etusivu » Tiedotteet » Markkinointi » Vastuullinen kesäduuni tuo nuorille enemmän laadukkaita kesätöitä!

Taloudellinen tiedotustoimisto TAT

Vastuullinen kesäduuni tuo nuorille enemmän laadukkaita kesätöitä!

Julkaistu: 26.01.2015 klo 10:45
Julkaisija: Taloudellinen tiedotustoimisto TAT

Vastuullinen kesäduuni tuo nuorille enemmän laadukkaita kesätöitä!

Taloudellisen tiedotustoimisto TATin ja T-Median Vastuullinen kesäduuni 2015 -kampanja on saanut taakseen jo yli 100 työnantajaa, jotka haluavat tarjota nuorille enemmän laadukkaita kesätöitä ja ovat sitoutuneet hyvän kesätyön periaatteisiin.

Kesätyö on sekä nuorelle että työnantajalle enemmän kuin lyhyt työsuhde. Sitä kautta nuoret luovat ensimmäiset konkreettiset käsityksensä työelämästä, eri aloista ja ammateista. Työnantajalle kesätyö on ainutkertainen tilaisuus tehdä hyvä ensivaikutelma tulevaisuuden työntekijöihin. Myös suuri yleisö seuraa nuorten työllisyyteen liittyviä asioita mielenkiinnolla.

-  T-Median Kansan arvot -tutkimuksen mukaan nuorten työllistyminen on toiseksi tärkein yhteiskunnallinen kysymys. Vastuullisuus ja työpaikka ovat samalla kaksi tärkeintä suomalaisten yritysten luottamukseen ja maineeseen vaikuttavaa tekijää. Kesätöiden kautta työnantajalla on siis mahdollisuus kantaa vastuunsa nuorista ja vaikuttaa samalla käsityksiin itsestään vastuullisena toimijana, sanoo Vastuullinen kesäduuni 2015 -kampanjan projektijohtaja Päivi Salminen-Kultanen Taloudelliseen tiedotustoimisto TATiin kuuluvasta T-Mediasta.

Vastuullinen kesäduuni -kampanjan tavoitteena on pitkäjänteisesti kehittää suomalaista kesätyökulttuuria ja sitä kautta koko työelämää. Vuoden 2015 kampanjan suojelijana toimii Helkama Emotor Oy:n toimitusjohtaja Satu Helkama, joka haastaa erityisesti Suomen teolliset yritykset mukaan talkoisiin.

-  Suomi tarvitsee jatkossakin hyviä työntekijöitä. Meidän työnantajien on puolestamme huolehdittava siitä, että nuorten ensimmäiset kokemukset työelämästä ovat positiivisia ja kannustavia, kuvaa Helkama työnantajien vastuuta nuorista.

Myös perehdyttämisessä on parannettavaa

T-Media toteutti joulukuussa kesätyökyselyn tekniikan ja kaupallisen alan korkeakouluopiskelijoiden ja vastavalmistuneiden keskuudessa. Tutkimuksen 1615 vastaajasta 78 % oli saanut kirjallisen työsopimuksen ja työtodistuksen edellisestä kesätyöpaikastaan. Vastaajista 61 % koki, että heidät oli otettu tasavertaiseksi osaksi työyhteisöä. Kaikkein huonoimmalla tolalla oli perehdytys: vain 46 % tutkimukseen vastanneista koki saaneensa hyvän perehdytyksen.

- Onnistuneella perehdytyksellä nuori saa kattavan ja oikeanlaisen kuvan työelämän pelisäännöistä, työnantajasta sekä toimialan työmahdollisuuksista. Perehdytys kannattaa hoitaa hyvin myös puskaradion takia. Tutkimuksemme mukaan 70 % nuorista keskustelee kesätyökokemuksistaan ystäviensä kanssa, muistuttaa Päivi Salminen-Kultanen.

INFO:

Vastuullinen kesäduuni 2015 on Taloudellisen tiedotustoimisto TATin, T-Median, Alma Median, Soneran, Monsterin ja Nokian yhteinen kampanja, joka haastaa työnantajat tarjoamaan nuorille enemmän ja laadukkaita kesätyöpaikkoja. Kampanjan sydän ovat vastuullisen kesätyön periaatteet, joiden avulla sekä kesätyöntekijä että työnantaja hyötyvät enemmän kesätyökokemuksesta. Periaatteet ovat: hyvä hakijakokemus, mielekäs työ, perehdytys ja ohjaaminen, oikeudenmukaisuus ja tasapuolisuus,  kohtuullinen palkka sekä kirjallinen työsopimus ja -todistus. Mukana olevat työnantajat perehdytetään vastuullisen kesäduunin periaatteisiin ja kesätyökauden loputtua vastuullisimmat työnantajat palkitaan.

www.kesaduuni.org

Lisätietoa:

Päivi Salminen-Kultanen
Projektijohtaja, T-Media Oy
s-posti: paivi.salminen-kultanen@t-media.fi

Satu Helkama
Toimitusjohtaja, Helkama Emotor Oy
s-posti: satu.helkama@helkamaemotor.fi

Taloudellinen tiedotustoimisto TAT rakentaa Suomea, jonka yrityksillä on osaavat työntekijät ja rohkeutta menestyä. TATiin kuuluvat myös Finnfacts ja T-Media.
www.tat.fi
www.yrityskyla.fi