Etusivu » Tiedotteet » Markkinointi » Työkokemus päihittää kouluarvosanat

Työkokemus päihittää kouluarvosanat

Julkaistu: 08.12.2015 klo 09:45
Julkaisija: Studentum.fi

Hyville kouluarvosanoille ei ole sijaa, kun opiskelijat ja työssäkäyvät arvioivat, mitä työnantajat arvostavat eniten. Studentum.fi:n teettämästä kyselystä ilmenee, että jopa 88 % työssäkäyvistä arvioi työnantajien pitävän tärkeämpänä työkokemusta kuin hyviä koulunumeroita. Mielenkiintoista on, että lähes yhtä moni koulunpenkillä oleva on asiasta samaa mieltä.

Hyvät arvosanat näyttävät olevankin enemmän oppimisen mittari opiskeluaikana kuin väylä työelämään. Opiskelijat itse arvostavat hyviä arvosanoja, mutta niillä ei koeta olevan juuri merkitystä työelämän kannalta. Työelämään siirryttäessä koulusta saatujen arvosanojen merkitys hälvenee entuudestaan.

Työkokemusta voi hankkia opiskelujen aikana esimerkiksi työharjoittelussa. Mahdollista työssäoppimista ei kuitenkaan haluta tehdä ilmaiseksi. Vain murto-osa vastaajista on sitä mieltä, että työharjoittelusta ei tulisi maksaa palkkaa. Noin puolet kyselyyn vastanneista arvioi, että palkallinen työssäoppiminen sopii tietyissä tapauksissa.

Mutta kuinka kartuttaa alan työkokemusta kouluun sisältyvän harjoittelun lisäksi? Monen vastaajan mielestä paras ratkaisu tähän on olemalla itse aktiivinen. Esimerkiksi harrastusprojektit ja vapaaehtoistyö ovat hyviä vaihtoehtoja. Lisäksi verkostoituminen jo opiskeluaikana luo suhteita potentiaalisiin työnantajiin.

Kysely opintojen vaikutuksesta työelämään toteutettiin syksyllä 2015. Kyselyyn vastasi yhteensä 1389 opiskelijaa ja 1390 työssäkäyvää.

Lisätietoja kyselystä:

Anssi Mäkelä
Tiedottaja
Puh: 09-315 828 75
anssi.makela@studentum.fi

Studentum.fi-koulutussivustolla käyttäjä voi vertailla eri koulutusvaihtoehtoja koulutusalan, koulutustyypin tai paikkakunnan mukaan. Tuomme koulutusvaihtoehtoja tarjoavat oppilaitokset lähelle tulevaa opiskelijaa, sillä kiinnostuneet voivat lähettää sivustolla yhteydenottopyynnön ja kohdistaa sen suoraan kiinnostavalle oppilaitokselle. Tavoitamme kuukausittain noin 160 000 koulutusta etsivää nuorta ja aikuista ja hakupalvelustamme löytyy tällä hetkellä noin 3500 koulutusta.