Etusivu » Tiedotteet » Markkinointi » Toimiva keittiösuunnittelu huomioi myös kodinkoneet - ei uunia kylmälaitteen viereen

TTS Työtehoseura

Julkaistu: 18.01.2013 klo 06:25
Julkaisija: TTS Työtehoseura

Keittiö on kodin keskipiste, jossa viihdytään ja jota käytetään päivittäin. Hyvin suunniteltu keittiö on viihtyisä, toimiva ja turvallinen. Kodinkoneet ovat tärkeä osa keittiötä ja pienlaitteet tarvitsevat myös tilaa. Keittiösuunnittelu asiantuntijan avulla on kannattava investointi, joka takaa onnistuneen lopputuloksen.

Keittiötä käyttävien henkilöiden ulottuvuusmitat ja toimintakyky ovat tärkeitä suunnittelun lähtökohtia, kun mietitään kodinkoneiden sijoituskorkeuksia. ”Ergonomisesti paras kodinkoneiden käyttöalue on korkeussuunnassa välillä 700–1300 mm lattiasta, jolloin vältytään turhalta kiipeilyltä ja kyykistelyltä. Tälle alueelle kannattaa sijoittaa ahkerassa käytössä olevat kodinkoneet ja painavat tavarat”, kertoo tutkija Tarja Marjomaa Työtehoseurasta. Eniten käytetään yleensä jääkaappia ja astianpesukonetta, mutta myös kalusteuunin sijoittaminen hyvälle työskentelykorkeudelle on usein järkevää. Tosin kaikki koneet voidaan vain harvoin sijoittaa optimikorkeudelle tinkimättä työtason määrästä.

TTS:n tutkimusten mukaan koneiden suositeltavat sijoituskorkeudet ovat:

-          kalusteuuni 700–900 mm

-          astianpesukone 300–450 mm

-          kylmäsäilytyslaitteet 400–900 mm lattiasta

-          mikroaaltouuni 700–1100 mm

-          pienkoneet 700–1100 mm

Turvallisuus keittiössä

Liesi ja vesipiste suositellaan sijoittamaan samalle seinustalle tai muuten niin lähekkäin, että kompastumisriski esimerkiksi keitinvettä kattilasta kaadettaessa jää pieneksi. Turvallisuutta lisätään varaamalla riittävästi työskentely- ja kulkutilaa, suunnittelemalla kodinkoneiden luukkujen ja ovien avautumispuolelle riittävästi avautumis- ja laskutilaa ja miettimällä keittiökalusteiden aukeamissuunnat työnkulun ja kulkureittien kannalta. Hyvä yleis- ja kohdevalaistus ja kodinkoneiden varustaminen tarpeellisilla turvalaitteilla, kuten esimerkiksi keittotason ajastimella, lisäävät turvallisuutta.

Kylmä ja kuuma eivät viihdy vierekkäin

Kylmälaite tarvitsee ympärilleen ilmankiertotilaa ja viileää huoneilmaa. Sitä ei suositella sijoitettavaksi lämpöä tuottavan laitteen kuten astianpesukoneen, lämpöpatterin tai uunin viereen. Lämmin toimintaympäristö heikentää kylmälaitteen suorituskykyä ja eristeitä ja nostaa sen sähkönkulutusta. TTS:n testeissä lattialieden käyttäminen kylmälaitteen vieressä lisäsi kylmälaitteen sähkönkulutusta jopa 20 prosenttia. Myös kalusteuunin käyttö lämmittää keittiökalustetta ja vieressä olevaa kylmälaitetta. Kylmälaitteen kulutus ei lisäänny merkittävästi, jos sen viereen sijoitettu kalusteuuni on rakenteeltaan hyvin eristetty. Tarja Marjomaan mukaan laadukaskin uuni lämmittää uunikomeroa jonkin verran uuninpuhdistusohjelman aikana, jos ohjelman toiminta perustuu korkeaan, noin 500 asteen uunilämpötilaan.

Keittiösuunnittelu ammatiksi

Keittiösuunnittelijoiden koulutus on välttämätöntä, sillä nykyajan kuluttaja on vaativa, trenditietoinen ja ekologisesti valveutunut. Työtehoseura järjestää täydennyskoulutusta keittiösuunnittelun ammattilaisille ja myös valmistavaa koulutusta alaa opiskeleville. Sisustusalan ammattitutkinto ja sen erikoistumisala, keittiösuunnittelija, on uraauurtava koulutuskokonaisuus Suomessa. Keväällä 2013 TTS:ssa alkaa neljäs keittiösuunnittelun monimuotokoulutus, joka on tarkoitettu suunnittelu- ja myyntitehtävissä toimiville tai muulla tavoin jonkin verran alan kokemusta hankkineille henkilöille. Opiskelu tapahtuu työn ohessa ja koulutuksen aikana suoritetaan sisustusalan ammattitutkinto. Koulutuspaikkoja on vielä muutama vapaana. www.tts.fi

Lisätietoja toimitukselle:

Tutkija Tarja Marjomaa, TTS - Työtehoseura, puh 040 5679905   sähköposti: tarja.marjomaa@tts.fi

Lehdistötiedote löytyy osoitteesta www.tts.fi/tts/lehdistolle

Lähde: Kodinkoneiden sijoittaminen keittiöön, TTS tutkimuksen tiedote nro 640

TTS - Työtehoseura on valtakunnallinen koulutus-, tutkimus- ja kehittämisorganisaatio, joka kouluttaa vuosittain noin 7000 opiskelijaa eri alojen ammattilaisiksi. Koulutustoiminnan lisäksi TTS - Työtehoseura tutkii ja kehittää noin 100 vuosittaisen projektin avulla työmenetelmien toiminnallisuutta, tehokkuutta ja tuottavuutta.

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki