Etusivu » Tiedotteet » Markkinointi » Suomesta ratkaisu ilmastonmuutokseen maanviljelyn keinoin

Cohu Entertainment Oy

Suomesta ratkaisu ilmastonmuutokseen maanviljelyn keinoin

Julkaistu: 27.08.2015 klo 14:38
Julkaisija: Cohu Entertainment Oy

Suomalaisyrityksen luoman CarbonToSoil-hankkeen avulla ilmakehän hiilidioksidin määrä voidaan palauttaa maatalouden keinoin ennen teollistumista vallinneelle tasolle. CarbonToSoil pyrkii ratkaisemaan ilmastonmuutoksen yhdistämällä mobiilisovelluksen kautta kuluttajat ruoan tuottajiin. Tarkoituksena on kuluttajien kannustamana tehdä viljelymaista hiilinieluja ja näin sitouttaa ihmiset taistelemaan yhdessä ilmastonmuutosta vastaan.

Hankkeen taustalla tieteellisiin tutkimuksiin perustuva menetelmä

Hiilen määrä maapallolla on vakio, mutta ihmisen toiminnan seurauksena iso osa alunperin maahan sitoutuneesta hiilestä on karannut ilmakehään, muuttuen siellä ilmaston lämpenemistä kiihdyttäväksi hiilidioksidiksi. Vaikka kaikki päästöt lopetettaisiin nyt, ilmaston lämpeneminen jatkuisi satoja vuosia. Fossiilisten polttoaineiden tuottamien päästöjen leikkaaminen ei yksin riitä pelastamaan maapallon tulevaisuutta. Siksi tarvitaan ratkaisu, jonka avulla ilmakehään karannut hiili voidaan sitoa takaisin maaperään.

YK:n UNCTAD-raportin mukaan ilmastonmuutoksen suunta on mahdollista kääntää nykyisiä viljelytapoja muuttamalla. Paluu perinteisiin viljelymenetelmiin ja siirtyminen kiertomaatalouteen tekee viljelymaista hiilinieluja.

Jokainen voi osallistua CarbonToSoil-hankkeen kautta ilmastonmuutoksen kääntämiseen

CarbonToSoil-projekti innostaa helposti ja vaivattomasti mobiilisovelluksen avulla ihmisiä tarttumaan toimeen paremman ilmaston ja samalla myös puhtaamman ruoan puolesta. Hankkeen takana on startup-yritys Cohu Entertainment Oy, jonka toimitusjohtaja Kalle Vähä-Jaakkola kertoo projektin taustoista:

”Haluamme vaikuttaa maapallomme hyvinvointiin ja luoda todellisen tunnesiteen kuluttajan ja ruoantuottajan, maanviljelijän välille”, sanoo Cohu Entertainmentin toimitusjohtaja

Vähä-Jaakkolan mukaan työ aloitetaan Suomesta, mutta tavoitteena on nopea kasvu globaalisti maatila kerrallaan. ”Jotta ilmastonmuutos saataisiin pysähtymään ja kääntymään, olisi käytännössä Australian kokoinen alue viljelyalaa muutettava hiiltä sitovaksi kasvualustaksi.”

Vähä-Jaakkola on innoissaan siitä, kuinka moni julkisuuden henkilö on jo tarttunut toimeen. ”Olemme saaneet projektimme tukijoiksi jo lukuisia tunnettuja nimiä, esimerkiksi Ilkka Herlin, Pihla Viitala, Dome Karukoski ja Saku Koivu ovat jo mukana talkoissa.”

Yksityishenkilöt voivat osallistua hankkeeseen CarbonToSoil -mobiilisovelluksen kautta, joka on maksuttomasti ladattavissa Google Play -kaupasta ja App Storesta. Yritykset ja yhteisöt voivat liittyä mukaan sponsoroimalla projektia. Sovelluksen kautta kerätyt tuotot käytetään uusien peltojen muuttamiseen hiilinieluiksi, hankkeen nopeaan laajentamiseen sekä koulutus- ja tutkimustyöhön.

Lisätietoa:
Kalle Vähä-Jaakkola, toimitusjohtaja
Cohu Entertainment Oy
email. kalle@cohuent.com
puh. +358 50 3089604

CarbonToSoil
CarbonToSoil – Hiili maahan on suomalaisen Cohu Entertainment Oy:n ja yhdysvaltalaisen TheCarbonUndergroundin voittoa tavoittelematon projekti.
Projektin yhteistyökumppaneita ovat: Elävä Itämeri säätiö, Helsingin yliopisto, Soil Scout, Opel, Kreab, Kalevala studio Humuspehtoori sekä SLC.