Etusivu » Tiedotteet » Markkinointi » RE/MAXin joulukuun markkinakatsaus: Alan kauppa kasvussa, RE/MAXin myyntiajat jopa 30 % lyhemmät kuin kokonaismarkkinalla

RE/MAX Finland

Julkaistu: 18.12.2015 klo 08:45
Julkaisija: RE/MAX Finland

Suomen suurimpiin kiinteistönvälitysketjuihin lukeutuva RE/MAX on julkaissut joulukuun markkinakatsauksensa. Alan yleisen kehityksen mukaan kokonaisasuntokauppa Suomessa on noussut 9,5 % verrattuna vuoden 2014 marraskuuhun, mutta laskua on ollut lähes 10 % verrattuna lokakuuhun 2015. Koko vuonna asuntokauppoja on tehty 5 % enemmän kuin viime vuonna vastaavaan aikaan.

Marraskuussa tehtiin koko Suomessa yhteensä 4532 asuntokauppaa. Koko maan kaupoista RE/MAXin osuus on 6 %, ja pääkaupunkiseudun kaupoista RE/MAX teki 14 %. Pääkaupunkiseudulla tehtyjen asuntokauppojen määrä on noussut 4 % marraskuusta 2014, mutta laskenut 12 % verrattuna lokakuuhun 2015.

Vuoden 2015 tammi-marraskuussa kokonaisasuntokauppa on kasvanut 5 %. Tänä aikana RE/MAX on tehnyt 17 % enemmän kauppoja kuin vastaavana aikana vuonna 2014.

RE/MAXin kauppamäärät ovat olleet kasvussa Suomessa jo 10 vuotta.

”Toimintamallimme, jossa välittäjämme toimivat yrittäjinä, on osoittautunut hyvin toimivaksi myös Suomessa. Haastavinakin aikoina myyntimme on kasvanut ­ – jo kymmenen vuotta.”, kertoo RE/MAX -ketjun toimitusjohtaja Pasi Aalto.

Vanhojen omakotitalojen ja kerrostalokaksioiden kauppamäärät kasvussa vuoden takaiseen

Käytettyjen kerrostalokaksioiden kaupassa on koko maassa ollut nousua 15 % verrattuna vuoden 2014 vastaavaan ajankohtaan, mutta lokakuuhun 2015 verrattuna kauppoja on ollut 4 % vähemmän. Marraskuussa kerrostalokaksioiden kauppoja tehtiin 1108 kappaletta. Pääkaupunkiseudulla kerrostalokaksioiden kaupat ovat nousseet 2 % verrattuna marraskuuhun 2014, mutta lokakuuhun 2015 verrattuna laskua kaupoissa on ollut lähes 34 %.

Vanhojen omakotitalojen kauppoja tehtiin marraskuussa 2015 987 kappaletta, mikä on 18 % enemmän kuin marraskuussa 2014. Lokakuuhun 2015 verrattuna kauppojen määrä taas laski  18 %. Pääkaupunkiseudulla vanhojen omakotitalojen kaupat nousivat 27 % verrattuna marraskuuhun 2014, ja laskivat 18 % lokakuusta 2015.

Kauppamäärien heilahtelu lokakuusta marraskuuhun selittyy pääosin normaalilla kausivaihtelulla.

Myyntiajoissa hieman laskua, RE/MAXin myyntiajat ovat kokonaismarkkinaa lyhyemmät

Myyntiajat asuntokaupoissa ovat lyhentyneet noin 2 % verrattuna lokakuuhun 2015, ja pysyneet samoina verrattuna marraskuuhun 2014. Kerrostalokaksioiden myyntiajoissa on ollut lisäystä, mutta vanhojen omakotitalojen myyntiajat ovat lyhentyneet. Kaikissa kohteissa RE/MAXin myyntiajat olivat keskimäärin 20–25 % lyhemmät kuin kokonaismarkkinalla, joskin alueellisia eroja on – esimerkiksi Päijät-Hämeessä RE/MAXin myyntiajat olivat marraskuussa 2015 noin 30 % lyhyemmät kuin kokonaismarkkinalla.

Vuodenvaihde tuo muutoksia kiinteistönvälitysalalle

Välitysliikelain muutos ammattipätevyysvaatimuksista astuu voimaan 1.1.2016. Lakimuutoksen myötä kiinteistönvälitysliikkeen palveluksessa ja sen jokaisessa toimipaikassa välitystehtäviä suorittavista henkilöistä vähintään puolella tulee olla LKV-kokeessa osoitettu ammattipätevyys.

”Lakimuutoksessa on hyvät puolensa alan arvostuksen ja osaamisen lisäämiseksi, mutta voi aiheuttaa huolta välittäjien keskuudessa oman työnsä puolesta - osa joutuu väkisinkin lakimuutoksen takia lopettamaan työnsä. Ketjussamme tilanne on hyvässä hallinnassa eikä irtisanomisille ole tarvetta.”, kertoo RE/MAX -ketjun toimitusjohtaja Pasi Aalto.

Lähde: KVKL Hintaseurantapalvelu /TUTKA-palvelu / REMAX Suomi

Pasi Aalto | Toimitusjohtaja | RE/MAX Suomi

+358 400 322 232 | pasi.aalto@remax.fi | www.remax.fi

Suomessa ensimmäinen RE/MAX-toimisto avattiin 2006. Tällä hetkellä RE/MAXilla on noin 300 välittäjää 17:llä eri paikkakunnalla Suomessa, ja välittäjämäärä on kasvussa. Yhtiön tavoitteena on palvella jokaista asiakasta tasalaatuisesti ja laadukkaasti, oli kyse asunnon sitten myymisestä, ostosta tai vuokrauksesta. Pääkaupunkiseudulla RE/MAX on toiseksi suurin välitysketju heti Kiinteistömaailman jälkeen.

RE/MAX toimii globaalisti yli 40 vuoden kokemuksella lähes 100 maassa noin 6 800 toimiston ja yli 100 000 välittäjän vahvuudella. RE/MAX on markkinajohtaja 11 Euroopan maassa, USA:ssa ja Kanadassa. RE/MAX-välittäjät auttavat vuosittain yli miljoonaa ihmistä ostamaan ja myymään kotinsa ympäri maailmaa.