Etusivu » Tiedotteet » Markkinointi » Pohjoismainen food truck -kiertue starttaa Helsingistä elokuussa: Kokki Henri Alén valmistaa gourmet-katuruokaa

Diners Club

Julkaistu: 16.06.2014 klo 11:00
Julkaisija: Diners Club

Muru-ravintolan Henri Alén kokkaa fine dining -henkistä katuruokaa ja tarjoilee sitä food truck -ravintola-autosta Helsingin keskustassa 25.­­–30. elokuuta. Tempaus on osa ”Street food by Diners Club” -kiertuetta, joka toteutetaan Suomen lisäksi Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa.

Diners Clubin katuruokaviikoilla ajatuksena on tarjota pohjoismaisille, omassa maassaan tunnetuille huippukokeille mahdollisuus tuoda oma twistinsä katuruokakulttuuriin. Kokit vierailevat food truckissa viikon ajan ja valmistavat fine dining -henkistä katuruokaa kohtuuhinnalla. Suomesta mukaan on valittu ”somekokkinakin” tunnettu Henri Alén Muru-ravintolasta. Alén on myös menestyneiden Pastis sekä Kaartin Hodari ja Hummeri -ravintoloiden takana.

–      Olen unelmoinut food truck -konseptin kokeilusta jo pitkään, joten olin todella innoissani tästä projektista, eikä minua tarvinnut suostutella mukaan, kokki Henri Alén kertoo.

Muru-ravintolan suosituin annos mukana

Henri Alénin isännöimä food truck tarjoilee mukaan otettavaa lounasruokaa. Alénin mukaan lounasmenua suunnitellessa tärkein kriteeri oli ruokaisuus.

–      Lounaan tärkein tehtävä on täyttää vatsa, mutta ruuan pitää olla myös eleganttia. Tarjolla on kaksi ranskalaishenkistä lounasannosta, jotka edustavat minun keittiötäni eli puhtaita makuja höystettynä hyvällä meiningillä. Yksi Murun kaikkien aikojen suosituimmista annoksista on Bouillabaisse-keitto, jota pääsee nyt syömään food truckista.

Diners Club sai aikoinaan alkunsa ravintolassa, ja hyvä ruoka on aina kuulunut kiinteästi luottokorttiyhtiön ideologiaan. Yhtiö on ollut pitkään myös aktiivinen yhteistyökumppani The World’s 50 Best Restaurants -listauksessa.

–      Pohjoismaissa ei ole järjestetty koskaan aiemmin tämäntapaista fine dining -henkistä katuruokatapahtumaa. Halusimme lähteä ensimmäisten joukossa katuruokakulttuuriin mukaan ja antaa kaikille kaupunkilaisille mahdollisuus päästä nauttimaan huippukokkien gourmet-ruuista lounashinnalla, myyntijohtaja Anne Korte Diners Clubilta kertoo.

Mukana pohjoismaisia huippukokkeja

Helsingin lisäksi food truck -kiertue rantautuu Tukholmaan, Kööpenhaminaan ja Osloon. Jokaisesta maasta mukaan on kutsuttu yksi kyseisen maan suosituimmista kokeista. Tukholmassa food truck -ruokaa kokkailee kahden Michelin-tähden kokki Mathias Dahlgren. Tanskassa food truckiin on puolestaan valittu kokit Victor Wågman ja Samuel Nutter Bror-ravintolasta. Norjassa food truckin ohjaksissa nähdään kokki Even Ramsvik Ylajali-ravintolasta. Kaikki kokit tulkitsevat katuruokaa uudenlaisella, luovalla tavallaan.

–      ­­Mielestäni juuri tällainen toiminta edistää suomalaistakin katuruokakulttuuria, joka on tällä hetkellä murroksessa, kokki Henri Alén summaa.

Faktaa:

-       Food truck -ravintola-auton sijainniksi on kaavailtu Helsingin ydinkeskustaa, tarkka paikka vahvistuu myöhemmin

-       Food truck on auki yleisölle lounasaikaan klo 11–14

-       Ideana on tarjota kohtuuhintaista, herkullista lounasruokaa mukaan otettavaksi

Pohjoismaisen food truck -kiertueen aikataulu:

-       25.–30.8.2014 Helsinki: Henri Alén, ravintola Muru

-       1.–6.9.2014 Tukholma: Mathias Dahlgren, ravintola Mathias Dahlgren

-       8.–12.9.2014 Kööpenhamina: Victor Wågman ja Samuel Nutter, ravintola Bror

-       15.–20.9.2014 Oslo: Even Ramsvik, ravintola Ylajali

Anne Korte

myyntijohtaja

Diners Club

Email. anne.korte@dinersclub.fi

www.dinersclub.fi

Henri Alén

kokki

Muru Dining

Email. henrialen78@gmail.com

www.murudining.fi

Diners Club on kansainvälinen maksu- ja luottokortti, joka toimii miljoonissa paikoissa kaikkialla maailmassa. Diners Clubin jäsenyyteen sisältyy useita etuja. Yksi niistä on palkintopisteet, joita on mahdollista ansaita kaikista ostoista ympäri maailmaa. Diners Club -korttiin kuuluu myös erilaisia tarjouksia ja alennuksia hotelleista, ravintoloista, matkoista, konserteista sekä monista muista asioista. Diners Club -jäsenten käytössä maksua vastaan on lähes 500 lentokenttäloungea ympäri maailmaa.