Etusivu » Tiedotteet » Markkinointi » Opiskelijat suunnittelivat kampanjoita nuorten syrjäytymistä vastaan

HelsinkiMissio

Opiskelijat suunnittelivat kampanjoita nuorten syrjäytymistä vastaan

Julkaistu: 31.08.2016 klo 13:34
Julkaisija: HelsinkiMissio

Jaa maailmasi, et jää yksin -kampanjatöiden näyttely Vuotalon galleriassa 1.–10.9.2016

Aalto-yliopiston visuaalisen viestinnän muotoilun opiskelijat saivat tehtäväkseen suunnitella nuorille aikuisille suunnatun kampanjan, jossa viestitään Nuorten kriisipisteen tarjoamasta matalan kynnyksen keskustelu- ja kriisiavusta. Ajatuksia herättävät kampanjakonseptit ovat esillä Vuotalon galleriassa 1.–10.9.2016.

Aalto-yliopiston Median laitoksen lehtori Tarja Nieminen jatuottaja Maria Leinvuo kertovat halunneensa tarttua aiheeseen, joka on jatkuvasti tapetilla: nuorten syrjäytyminen. Niinpä kurssin teemaksi otettiin nuorten yksinäisyyden vähentäminen ja syrjäytymisen ehkäiseminen.

Kurssitehtävänä oli vastata siihen, miten, missä ja milloin puhutella kohderyhmää, 20–29-vuotiaita nuoria aikuisia, matalan kynnyksen avun saannin mahdollisuudesta.

– Opiskelijat kokivat tehtävän läheiseksi, koska kohderyhmä eli Nuorten kriisipisteen asiakkaat ovat samaa ikäpolvea heidän kanssaan. Uskon, että tämä vaikutti siihen, että työt onnistuivat niin hyvin, Leinvuo kertoo.

Niemisen mukaan opiskelijoiden innostus näkyi varmassa otteessa, jolla he tarttuivat tehtävään.

– Tämä oli viides kampanjakurssi, jonka olen ohjannut. Teemat ovat aiemmillakin kerroilla olleet opiskelijoille läheisiä. Tässä teemassa oli kuitenkin jotain, joka kosketti tavallistakin enemmän.

HelsinkiMission viestintäpäällikkö Kristiina Backberg kertoo ilahtuneensa Niemisen yhteydenotosta.

– Aalto-yliopiston tarjous oli kunnianosoitus järjestömme tekemää työtä kohtaan. Opiskelijoiden työt ovat upeita ja toivon, että saamme ainakin jonkun niistä toteutettavaksemme.

Nuoret viestivät nuorille

Näyttelyssä on esillä viisi Aalto-yliopiston visuaalisen viestinnän opiskelijoiden ideoimaa kampanjakonseptia. Kunkin kampanjakonseptin suunnitteluun on osallistunut kaksi opiskelijaa.

Näyttely sai nimekseen Nuorten kriisipisteen sloganin: Jaa maailmasi, et jää yksin.

Opiskelija Joonas Vähäkallio, 24, on yksi töiden suunnittelijoista. Vähäkallion ja toisen opiskelijan Luka Appelbergin, 22, suunnitteleman kampanjatyön nimi on Surulliset pojat.

– Haluamme kampanjalla saada syrjäytymisvaarassa olevat nuoret miehet pois syrjäytymisen kierteestä, Vähäkallio kertoo. Haluamme rikkoa vanhaa sukupuolirooli-asetelmaa ja osoittaa, ettei ole noloa, että mies hakee apua ja kertoo tunteistaan ja ongelmistaan.

– Osa kampanjamme ideaa on, että nuorille tutut julkisuuden henkilöt kertovat omilla kasvoillaan, että mieskin voi hakea apua ja että kenenkään ei pitäisi jäädä yksin ongelmiensa kanssa. Kampanja on kolmiosainen ja se alkaa konkreettisella tekstiviestikeskustelulla, jatkuu julkkisten omilla tarinoilla, jonka jälkeen kampanja leviää julkiseen mediaan ja ihmisten arkipäiväisiin keskusteluihin, Vähäkallio toivoo.

Näyttely on osa Helsinki Design Week -tapahtumaa ja se on esillä Vuotalon galleriassa 1.–10.9.2016 osoitteessa Mosaiikkitori 2.

Avoinna ma-to 9– 20, pe 9 – 18, la 10 – 16. Talo on sunnuntaisin suljettu, mutta tapahtumapäivinä ovet avataan tunti ennen tapahtumaa.

Lisätiedot:
Viestintäpäällikkö Kristiina Backberg, 044 733 1544, kristiina.backberg@helsinkimissio.fi
www.helsinkimissio.fi

HelsinkiMissio on sosiaalialan järjestö, joka toimii senioreiden, nuorten, lapsiperheiden ja erityisryhmien parissa. Järjestö haastaa kaikki toimimaan unohdettujen puolesta - yksinäisyyttä vastaan. Järjestö toimii noin 100 työntekijän ja yli 800 vapaaehtoisen voimin. Sen toimintaa rahoittavat yksityislahjoittajat, yritykset, säätiöt, Helsingin kaupunki sekä Raha-automaattiyhdistys.