Etusivu » Tiedotteet » Markkinointi » Mainonnan kansainväliset trendit heijastavat talouden elpymistä

TNS Gallup Oy

Mainonnan kansainväliset trendit heijastavat talouden elpymistä

Julkaistu: 18.05.2011 klo 12:29
Julkaisija: TNS Gallup Oy

Maailmanlaajuinen taantuma koetteli rajusti media- ja mainosalaa vuoden 2008 loppupuolelta lähtien. Mainosvuosi 2009 olikin historiallisen synkkä erityisesti kehittyneissä talouksissa ja siksi mediamainonnan määrän kehitystä seurattiin suurella mielenkiinnolla vuoden 2010 aikana. Asiantuntijat ovatkin olleet varsin yllättyneitä mainonnan maailmanlaajuisesta, melko nopeasta elpymisestä. Erityisen voimakasta mediamainonnan kasvu oli Etelä-Amerikassa (20-40 %), mutta miltei kaikissa Kantar Media Intelligence -ketjun* maissa oli nähtävissä reipas kasvupyrähdys edelliseen vuoteen nähden.

Kansainvälisesti tarkasteltaessa eri markkinoilla on omat erityispiirteensä mediamainonnan suhteen, mutta joitain yleisiä trendejä on kuitenkin nähtävissä. Finanssi- ja autotoimialojen elpyminen paransi mediamainonnan kehitystä useimmissa maissa, myös kalliiden merkkituotteiden mainonnan kasvu kertoo palanneesta luottamuksesta kuluttajien ostovoimaan. Lisäksi esimerkiksi maailman suurimmassa mediamaassa USA:ssa kasvu tuli myös pienten mainostajien heräämisestä talouden elpymiseen ja uskalluksesta panostaa mainontaan aikaisempaa enemmän.

Mediaryhmistä tv ja internet pärjäsivät suhteellisesti paremmin ja ovat kasvattaneet markkinaosuuttaan erityisesti Euroopassa ja USA:ssa. Tv pärjäsi muita mediaryhmiä paremmin jo vuoden 2009 taantumassa ja kehitys viime vuonna oli laajalti kokonaiskasvua parempaa. Painetut mediat eli sanoma- ja aikakauslehdet ovat useimmissa maissa menettäneet osuuttaan ja niiden kehitys on ollut kokonaiskasvua vaisumpaa. Poikkeuksena tähän trendiin ovat Kiina ja Venäjä sekä yllättäen naapurimaamme Ruotsi. Kiinassa mediamarkkina on ollut vahvasti tv-painotteinen, mutta elintason nousun myötä sekä sanomalehtien että erityisesti aikakauslehtien merkitys on kasvussa. Venäjällä puolestaan yli puolet mediamainonnasta on ollut tv-mainontaa jo pitkään, joten kasvun mahdollisuudet ovat tässä mediaryhmässä rajatummat. Ruotsissa tv:n mainosaika myytiin loppuun vuoden aikana, mikä selittää kokonaiskasvua vaatimattomamman kehityksen. Radio- ja ulkomainonnan kehitys on useimmissa maissa ollut melko vakaata, hieman kokonaiskasvua heikompaa.

Kuluvan vuoden ensimmäisen kvartaalin alustavat tiedot näyttävät myös lupaavilta, sillä kasvu näyttää jatkuvan (Venäjä 31,3 %, Ranska 5,9 %, Tanska 10,5 %, Saksa 4,5 %, Puola 2,2 %). Tämä ennakoi hyvää myös Suomen mediamainonnan kehitykselle vuonna 2011.

TNS Gallup Oy
Marja Honkaniemi, yksikönjohtaja
Puh. (09) 6135 0767, etunimi.sukunimi@tnsglobal.com
www.tns-gallup.fi

*TNS Gallupin Media Intelligence -yksikkö kuuluu yli 20 maan muodostamaan kansainväliseen Kantar Media Intelligence -ketjuun. Näiden yhteistyökumppaneidemme kautta saamme kvartaaleittain tietoja mediamainonnan kehityksestä.

TNS Gallup Oy auttaa löytämään kasvun mahdollisuudet. Muutamme tutkitun tiedon edelläkävijyydeksi. TNS on maailman johtava kyselytutkimuksiin perustuvan markkinainformaation tuottaja – osa WPP:n Kantar Groupia. DISCOVER – A changing world: New territories, new media, new opportunities. Kantar Media mahdollistaa monimedian maailmanlaajuisen tarkastelun printin, radion, television, internetin, elokuvan, mobiilin, sosiaalisen median ja ulkomainonnan tutkimisen kautta. Laaja-alainen medianäkemys - Intelligence, Audiences ja TGI & Custom.