Etusivu » Tiedotteet » Markkinointi » Koulutusalan kasvuun uskotaan Suomessa muita Euroopan maita vähemmän

Koulutus.fi

Koulutusalan kasvuun uskotaan Suomessa muita Euroopan maita vähemmän

Julkaistu: 22.05.2015 klo 11:30
Julkaisija: Koulutus.fi

Koulutus.fi:n teettämän tutkimuksen mukaan suomalaiset työelämän kouluttajat eivät usko liikevaihdon kasvuun vuonna 2015. Suomessa työelämän koulutusalan haasteiksi koetaan mm. osallistujien saaminen koulutuksiin, oikean kohderyhmän löytäminen sekä tunnettuuden kasvattaminen jatkuvasti kehittyvissä sähköisissä viestintäkanavissa.

Koulutus.fi kysyi vuoden 2015 alussa työelämän koulutusalan toimijoilta, miten he kokevat työelämän koulutusalan tulevaisuuden. Tutkimus toteutettiin samaan aikaan eri Euroopan maissa ja vastaukset erosivat maiden kesken joiltain osin merkittävästi.

Suomalaisista kouluttajista vain noin 36 prosenttia uskoo organisaationsa liikevaihdon kasvuun vuonna 2015, kun taas noin 60 prosenttia Ruotsin, Tanskan, Iso-Britannian, Saksan ja Ranskan kouluttajista uskoo liikevaihdon kasvavan tänä vuonna verrattuna vuoteen 2014.

Merkittävä ero vastaajamaiden kesken on erityisesti siinä, että Suomessa koulutusyritysten liikevaihdon kasvuun uskotaan huomattavasti vähemmän kuin muualla, vaikka alan haasteet koetaan kaikissa kyselyyn osallistuneissa maissa hyvin samanlaisina.

– Toimintamme suurin haaste lähitulevaisuudessa on erottua koulutuksen järjestäjien joukosta niin, että kohderyhmiemme mukaiset asiakkaat löytävät palvelutarjontamme, toteaa suomalainen koulutuksenjärjestäjä.

Tutkimus työelämän kouluttajien ajatuksista alan lähitulevaisuutta kohtaan toteutettiin alkuvuodesta 2015. Tutkimukseen vastasi yhteensä 448 työelämän koulutusalan yritystä Suomesta, Ruotsista, Tanskasta, Iso-Britanniasta, Saksasta ja Ranskasta. Suomalaisia koulutusalan yrittäjiä kyselyssä oli mukana 174.

Lisätietoa tutkimuksesta:

Heidi Jylhä-Ollila
Tiedottaja
Puh: 09-315 828073
heidi.jylha-ollila@koulutus.fi

Koulutus.fi on Suomen suurin työelämän koulutusten hakupalvelu. Kattava ja jatkuvasti päivitettävä hakupalvelumme on tarkoitettu niin organisaatioiden HR-osastojen ja esimiesten kuin elinkeinoelämän ja julkisen sektorin työntekijöiden käyttöön. Tavoitamme kuukausittain noin 50 000 työelämän koulutusta etsivää henkilöä ja hakupalvelustamme löytyy tällä hetkellä noin 3400 koulutusta.