Etusivu » Tiedotteet » Markkinointi » Kaiku-radiomainoskilpailuun uusi Teho-kategoria - Nyt arvioidaan mainonnan tuloksellisuutta

RadioMedia ry

Julkaistu: 29.08.2016 klo 10:00
Julkaisija: RadioMedia ry

Kaupallisten radioiden kattojärjestön RadioMedian Kaiku-radiomainoskilpailu alkaa tänään maanantaina 29.8. Kaiku uudistuu tälle vuodelle merkittävästi, kun kilpailussa on mukana kaksi uutta kategoriaa. Teho-kategoriassa mitataan radiokampanjoiden tuloksellisuutta ja Integroitu-kategoriassa radion ja muiden medioiden yhteispeliä.

Radiomainonta on kasvattanut viimeisen kahden vuoden aikana osuuttaan Suomen mainoskakusta. Heinäkuussa radio ohitti ensimmäistä kertaa aikakauslehtien mainosmyynnin. Yksi radion menestyksen kulmakiviä on tehokkuus ja ensimmäistä kertaa Kaikussa nähdään kategoria, jossa voittaja selviää kampanjasta mitattavien lukujen perusteella. Uudessa Teho-kategoriassa mainonnan luova osuus jää sivurooliin, kun tuomaristo arvioi osallistuvat kilpailutyöt panos - tuotos -suhteen valossa.

RadioMedian toimitusjohtaja Stefan Möller uskoo uuden kilpailukategorian ja sen tulosten näkyvän radiomainonnan arvostuksessa ja huomiossa.

- Aiemmin Kaiku-kilpailussa menestyminen on huomioitu erityisesti mainonnan tekijöiden keskuudessa. Uskomme Teho-kategorian tulosten kiinnostavan erityisesti mainostavia yrityksiä. Radiomainonta on tehokkaaksi todettua ja nyt voimme tarkastella tuloksia syvällisesti ja uudella tavalla.

Teho-kategorian nimekkääseen tuomaristoon on valittu markkinointiviestinnän ammattilaisia, joilta löytyy osaamista tuloksellisesta mediamatematiikasta sekä vahvaa kokemusta ja arvovaltaa alalta. Kategorian kilpailutöitä arvioivat Mediatoimisto ToinenPHD:n toimitusjohtaja Sanna Myller, ruotsinkielisen kauppakorkeakoulun Hankenin markkinoinnin professori Jaakko Aspara, hallitusammattilainen ja pitkänlinjan markkinointiosaaja Anne Korkiakoski sekä Hasan & Partnersin senior creative Axa Fahler, joka toimii myös tuomariston puheenjohtajana.

Tuomaristo saa entry-listalle osallistuvista töistä kohderyhmät, tulokset ja kirjalliset perustelut. Teho-kategoriaan osallistuvissa töissä on oltava mediabudjetti, jossa radion osuus on vähintään 20%. Tuomaristo arvioi entry-listalta jatkoon menijät puhtaasti tulosten perusteella. Toiselle kierrokselle selviytyneistä töistä arvioidaan lisäksi luovan työn osuus.

Toinen Kaikun uutuus on Integroitu-kategoria, johon ilmoitettu kampanja hyödyntää vähintään kolmea eri mediaa niin, että radio on keskeisessä roolissa. Kampanjoilta odotetaan radion ja muiden medioiden tai toimenpiteiden integroinnin nerokkuutta sekä radion vahvuuksien ymmärtämistä ja hyödyntämistä.

Vuosittain järjestettävän Kaiku radiomainoskilpailun tavoitteena on kehittää suomalaisen äänimainonnan laatua ja kohottaa sen arvostusta. Tämän vuoden Kaiku-kilpailuun ilmoittautuminen päättyy 27.9. ja voittajat palkitaan 24.11. järjestettävässä KaikuGaalassa. Lisätietoa Kaiku-radiomainoskilpailusta tästä linkistä.

Kaikun kaikki kategoriat ovat:

Tuotteet

Palvelut

Yrityskuva

Musiikki / Jingle

Yhteiskunnallinen

Paikallinen

Teho

Integroitu

RadioMedia ry, toimitusjohtaja Stefan Möller, p. 0400 50 8877, stefan.moller@radiomedia.fi

RadioMedia ry, projektipäällikkö Inka Luomanmäki, p. 040 165 7010, inka.luomanmaki@radiomedia.fi

RadioMedia on kaupallisten radioiden kattojärjestö, johon kuuluvat lähes kaikki suomalaiset kaupalliset radioasemat. RadioMedia vastaa radiotoimialan edunvalvonnasta, tutkimus- ja tietopalveluista, koulutuksesta sekä markkinoinnista. RadioMedia järjestää alan tärkeimmät kilpailut ja tapahtumat. Vuosi 2015 oli kaupallisen radion kaikkien aikojen ennätysvuosi. Kasvua kertyi 3,1,% ja radiomainontaa ostettiin 59,4 miljoonalla eurolla. Kaupallisia radiokanavia kuuntelee viikoittain 3,7 miljoonaa suomalaista. Lisätietoja: www.radiomedia.fi