Etusivu » Tiedotteet » Mainonta » Radio pitää pintansa

Radio pitää pintansa

Julkaistu: 30.01.2014 klo 09:00
Julkaisija: Finnpanel

Finnpanelin vuosittainen Kansallinen radiotutkimus kertoo radion olevan edelleen tärkeä media suomalaisille. Radio tavoittaa 4,6 miljoonaa suomalaisista viikoittain. Päivittäin radiota kuunnellaan noin kolme tuntia.

Radion asema näyttää Finnpanelin tuoreen kuuntelijatutkimuksen mukaan olevan vakaalla pohjalla. Päivittäin radio tavoittaa yli neljä viidesosaa kaikista suomalaisista. Radio on vahvasti läsnä päivässä, sillä kolmannes alle 45-vuotiaiden kuuntelusta tapahtuu työpaikalla. Eniten kuulijoita radiolla on arkisin klo 8.00–8.15.

Päivittäin radiota kuunnellaan keskimäärin 3 tuntia 3 minuuttia. Kuunteluaika ei kuitenkaan jakaudu kovin usealle eri kanavalle, sillä keskimääräisenä päivänä kuunnellaan 1,6 kanavaa ja viikonkin aikana noin kolmea.

Vaikka radion kuuntelu internetin kautta onkin kasvanut tasaisesti viimeisten viiden vuoden aikana, vastaanotetaan valtaosa lähetyksistä perinteisellä FM-radiolla. FM-radion viikkotavoittavuus oli 94 prosenttia vuonna 2013, kun radion nettikuuntelun tavoittavuus oli 12 prosenttia. Matkapuhelimella viikottain radiota kuuntelevia suomalaisia oli 8 prosenttia, joka oli vain 2 prosenttiyksikköä enemmän kuin vuonna 2007.

– Suosikkikanavat löytyvät runsaasta tarjonnasta. Suomalaiset kuuntelevat viikon aikana keskimäärin kolmea eri kanavaa, ja kuunteluajat voivat kestää useita tunteja, kertoo Finnpanelin toimitusjohtaja Lena Sandell.

Suomen kuunnelluin radioasema on YLE Radio Suomi, jonka kanavaosuus keskimääräisenä päivänä on suurin 33 prosentin osuudella. Radio Nova on puolestaan Suomen kuunnelluin kaupallinen kanava 8 prosentin osuudella. Kaupallisista radiokanavista eniten osuuttaan edellisvuoteen verrattuna kasvatti Radio Suomipop, jonka kanavaosuus oli 7 prosenttia.

Radiotilaisuuden esitykset löytyvät osoitteesta http://www.finnpanel.fi/tulokset/tiedotteet.php

Lena Sandell, toimitusjohtaja
puh. 020 751 5402

Mervi Raulos, asiakkuuspäällikkö