Etusivu » Tiedotteet » Mainonta » Kotipizza jakoi Rispekti-stipendit koulukiusaamista ehkäisevään työhön

Kotipizza

Kotipizza jakoi Rispekti-stipendit koulukiusaamista ehkäisevään työhön

Julkaistu: 13.11.2013 klo 15:41
Julkaisija: Kotipizza

Tämän vuoden helmikuussa alkanut Kotipizzan Rispekti-hanke keräsi rahaa koulukiusaamisen ehkäisemiseksi. Jokainen Rispekti-pizzan ostanut antoi samalla euron Rispekti-rahastoon. Asiantuntijaraati valitsi koulut, jotka saivat 4000 euron stipendin.

Asiantuntijaraati kokoontui lokakuun alussa päättämään MTV:n ja Kotipizzan yhteisen Rispekti-hankkeen yhdeksän 4 000 euron suuruisen stipendin saajista. Raatiin kuuluivat Raisa Cacciatore Väestöliitosta, Anu Perrotta MTV:lta sekä Tommi Tervanen Kotipizzasta. Hakemuksia kertyi yli sata. Nyt jaettiin yhdeksän stipendiä keväällä jaettujen kolmen lisäksi. Raati ilahtui hankesuunnitelmien innovatiivisuudesta ja koulujen yhteishengestä.

-       Hakemukset sisälsivät valtavasti loistavia ajatuksia, joita on mahdotonta laittaa paremmuusjärjestykseen, raadista kuvaillaan.

Ennen raadin työskentelyä Suomen Vanhempainliitto kävi kaikki hakemukset läpi ja antoi omalla asiantuntemuksellaan suosituksia stipendien jakoon.

-       On hienoa huomata, miten koulut, vanhemmat ja oppilaat ovat yhdessä lähteneet rakentamaan turvallisempaa ja iloisempaa koulua. Kannustamme jokaista viemään hanketta sinnikkäästi eteenpäin, Suomen Vanhempainliiton suunnittelija Katja Repo kertoo.

4000 euron stipendin saaneet

Voittaneet hankkeet tuottavat esimerkiksi koulutusta, videoelokuvia, näytelmiä ja kilpailuja. Voittaneissa ehdotuksissa oli erilaisia vahvuuksia. Yhteistä niille oli innovatiivisuus, arvoihin ja asenteisiin vaikuttavuus ja osallistavuus. Parhaissa ehdotuksissa koululaisilla oli tärkeä rooli oman hankkeensa suunnittelussa ja toteuttamisessa.

1. KokoEspooRy

Suvaitsevaisuuskummitoiminta

2. Hämeenlinna - Hämeenlinnan Yhteiskoulu

Koulutus tuki- ja kummioppilastoiminnan vastuuoppilaille

3. Kuopio – Kalevalan koulu

Kiusaamisen vastaiset projektityöt ja tukioppilastyö, jossa maahanmuuttajat ovat vahvasti esillä ja osallistuvat toimintaan

4. Lohja – Hiiden koulu

Tää on rispektii – näytelmä näytelmäkerhossa

5. Vaasan Kristillinen koulu

Rispekti-liiga käynnistyy

6. Mynämäki – Mietoisten Tavastilan Koulu

Musikaali Koulu kaikille

7. Invalidiliiton Järvenpään koulutuskeskus

Kiusaaminen sattuu –kiusatun suunnittelema hanke

8. Laihia - Laihian keskustan koulu

Kerho, johon palkataan ohjaaja Rispekti-stipendin turvin

9. Oppilastoimikunta – Kivijärvenkoulu Nastola

Perheiden väliset kisat kiusaamisen vähentämiseksi

Keväällä 2013 jaettiin kolme stipendiä, jotka menivät seuraaville kouluille:

1. Keskustan Koulu, Ikaalinen
  2. Mikkolan Koulu, Vantaa
  3. Lievestuoreen Koulu.

Kaikki koulukiusaamista torjuvat ideat on esitelty perusteellisesti MTV:n sivuilla

Stipendit toimitetaan marraskuun 2013 aikana koulujen ilmoittamille pankkitileille. MTV3 seuraa valittujen hankkeitten toteutumista.

-       Kotipizza haluaa tukea rohkeaa ajattelua sekä olla mukana innovatiivisissa hankkeissa, liittyvät ne uusiin pizzoihin tai koulukiusaamisen vähentämiseen. Asioihin tarttuminen sopii hyvin arvomaailmaamme, jota esittelemme juuri ilmestyneessä yritysvastuuraportissamme, sanoo Kotipizzan toimitusjohtaja Tommi Tervanen.

Kotipizza, toimitusjohtaja Tommi Tervanen, tommi.tervanen@frankisgroup.com

puh.  050 525 6472

Suomen Vanhempainliitto, suunnittelija Katja Repo, katja.repo@vanhempainliitto.fi,

puh.  044 755 1374