Etusivu » Tiedotteet » Mainonta » Konstnärerna på huvudutställningen under EMMAs jubileumsår har offentliggjorts

EMMA - Espoon modernin taiteen museo

Konstnärerna på huvudutställningen under EMMAs jubileumsår har offentliggjorts

Pressmeddelande.
Publicerad: 31.08.2016 kl. 07:30
Utgivare: EMMA - Espoon modernin taiteen museo

På spaning efter nutiden / 12.10.2016–8.1.2017

EMMA – Esbo moderna konstmuseum inleder under sitt 10:e jubileumsår en ny utställningsserie På spaning efter nutiden. Under den första utställningen begrundar vi vad vi är, vart vi är på väg och vad som är aktuellt i dag. Inspirationskällan till utställningskonceptet är författaren och kulturtänkaren Olavi Paavolainens essäsamling (1929), i vilken Paavolainen begrundar den moderna människans tillvaro i en föränderlig, modern värld. Hans tankar har överraskande likheter med många frågor i dag.

I utställningen ingår verk av 22 internationella nutidskonstnärer. Den imponerande helheten av verk, vars kuratorer är Pilvi Kalhama, Henna Paunu och Päivi Talasmaa, omfattar konstverk av olika medier, inklusive audioverk, installationer i rummet och beställningsverk.

Konstnärer:

Pascale Marthine Tayou
Anne Tompuri
Akram Zaatari

Under den första utställningen studerar vi vilken slags människa som befolkar den globala digitala världen och vilket förhållande till omgivningen, sig själv och andra människor hen har.

Utställningens teman:
The New Me – Vi lever i en tid fylld av självförverkligande och personliga berättelser.

Digital Mankind – Internet och digitaliseringen av vardagen är vår tids största omvälvningar, vika påverkar varje delområde i våra liv samt hela mänskligheten.

Nature Kingdom – Förhållandet mellan människan och naturen är en evig fråga som är aktuellare än någonsin.

Konstnärernas egen bakgrund och ideologiska tankesätt är starkt närvarande i verken. Men lika mycket uppmanar vi åskådarna att ta del av den aktuella diskussionen utgående från sina egna liv. Man kan delta i diskussionen genom att med följande hashtagg på Twitter och Instagram svara på frågorna som ställs i utställningen:  #nykyaika2016 @emmamuseum. Konsten har som uppgift att ställa de stora frågorna – och det är självklart att svaren inte är entydiga. Vad tycker du och vart är just du på väg?

Presskonferens: tisdag 11.10 kl. 10–12

Utländska konstnärer i Finland:
Elly Strik 3.10–11.10
Berlinde de Bruyckere 5.10–11.10
Erwin Olaf 11.10

Anmälningar och intervjuer: Iia Palovaara, kommunikationskoordinator, iia.palovaara@emma.museum, +358 43 826 8713

Bilder: http://kuvat.emma.museum/kuvat/Lehdistokuvat-Press/Nykyaikaa+etsim%C3%A4ss%C3%A4/
Lösenord: emmamuseum

Ytterligare information:

Projektansvarig
Hanna Mamia-Walther, amanuens, EMMA – Esbo moderna konstmuseum
hanna.mamia-walther@emma.museum

Utställningens chefskurator
Pilvi Kalhama, museidirektör, EMMA – Esbo moderna konstmuseum
pilvi.kalhama@emma.museum, +358 (0)40 533 4070

Marknadsföring och kommunikation
Esa Takala, marknads- och kommunikationschef, EMMA – Esbo moderna konstmuseum
esa.takala@emma.museum, +358 (0)43 8250 021

Bilagor: Presentation av konstnärerna på utställningen På spaning efter nutiden

Bilagor

EMMA – Esbo moderna konstmuseum är ett av de mest framstående konstmuseerna i Finland. Samlingarna och utställningarna på EMMA i Hagalund i Esbo är profilerade på inhemsk och internationell modernism, nutidskonst och design. EMMAs utställningslokaler är till ytan de största i Finland och finns i det arkitektoniskt storslagna WeeGee-huset, designat av professor Aarno Ruusuvuori. Den stilrena moderna arkitekturen stöder uttrycksfulla presentationen av utställningar ur såväl EMMAs, Saastamoinenstiftelsens och Stiftelsen Tapio Wirkkala Rut Bryks samlingar som tillfälliga utställningar.